Page 119 - My Project1

Basic HTML Version

115
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
Kaynaklarının Harcandığı Kalemler ve Oranları (personel, bina, ekipman,
eğitim-öğretim vb.)
ABD’de mesleki eğitim için ayrılan toplam fon, akademik ortaöğretim için ayrılan fonlardan
% 20-40 daha büyüktür. Mesleki eğitimde öğretmen ücretleri akademik okullarda görev
yapan öğretmenlere göre az bir oranda daha yüksektir. Mesleki eğitim veren okullarda sınıf
mevcutları ise akademik okullara göre % 20 düzeyinde daha düşüktür. Toplam bütçeden en
büyük pay öğretmen maaşlarına ayrılmaktadır. Eğitim araçları, bazı imkânların sağlanması ve
bina harcamaları gibi farklı kalemlere yapılan harcamalar, satın alma ve bağış yoluyla ya da
hükûmetin sektörler için teşvik programları çerçevesinde şirketlerden temin edilmektedir.
Fakat mesleki eğitimde harcamalar bu kalemlerden ibaret değildir. Harcamalar en geniş çer-
çevede 3 farklı kesim tarafından yapılmaktadır: Kamu, işveren ve öğrenci. Kamu harcamaları
hükûmet ve eyalet istatistiklerinde net olarak belirlenebilmektedir. Fakat öğrenci ve işveren
harcamalarını tam olarak hesaplamak mümkün değildir. Bu noktada öğrencilerin ödedikleri
harçlar, yol ve diğer masrafları yanında staj için ayırdıkları zaman da bu maliyet içinde değer-
lendirilmektedir. İşverenler ise, uygulamalı eğitim için ayırdıkları iş yeri ve ekipman, uzman
mentör personel, stajyer öğrenci ücreti ve sigortası gibi çeşitli maliyetleri göz önünde bulun-
durmalıdır. Merkezî hükûmetin ve eyaletlerin mesleki eğitimde öğrenci başına ayırdığı yıllık
fon 2000 ile 8000 dolar arasında değişmektedir.
Mesleki Eğitime Meslek Örgütlerinin / Özel Sektörün /
İşletmelerin Katılımı
Mesleki eğitimde devletin özel sektörle iş birliği yapmak istemesinin beş önemli gerekçesi
bulunmaktadır:
Katılımcı bir yönetim yapısı oluşturmak
Mesleki eğitimi planlamak
Finans kaynaklarını artırmak
Eğitimci havuzunu genişletmek
Denetim ve akreditasyonu sağlamak
Mesleki Eğitim Kurumları İle Sektör Arasındaki İlişkileri
Düzenleyen Mekanizmalar/Yasalar
ABD’de mesleki eğitim kurumları ile sektör arasındaki ilişkileri düzenleyen temel program
School To Work (STW) adlı plandır. STW, merkezî hükûmet düzeyinde ABD Eğitim Ba-
kanlığı ve Çalışma Bakanlığının ortak sponsorluğu ile eyalet düzeyinde ise ticaret odaları
sponsorluğunda yürütülmektedir.
Örneğin Arizona’da STW’yi yürütmek amacıyla okul öncesinden yüksek öğretime kadar
50’den fazla resmî ve özel okulun, yerel sivil toplum kuruluşlarının ve iş dünyasından ortak-
ların dâhil olduğu bir konsorsiyum oluşturulmuştur.