Page 107 - My Project1

Basic HTML Version

103
MTE’de Öğretim Programları ve İşl. Mes. Eğt. ve Staj Uygulamaları
netleyebilen mekanizmalar oluşturulmuştur. Diğer ortak özellikler aşağıdaki şekilde sırala-
nabilir: Tüm modellerde,
Mesleki eğitimin zorunlu eğitim sonrasına kaydırılması, orta öğretimde temel beceri ve
yetkinliklerin verilmesi yolunda bir eğilim gözlemlenmektedir.
Sektör temsilcileri ve sivil toplum örgütleri sisteme entegre edilmiştir.
Özel sektör mesleki eğitimin finansmanına katkıda bulunmaktadır.
Öğrenci seçme sistemi mevcuttur.
Mesleki danışmanlık ve yönlendirme sistemi bulunmaktadır.
7. Türkiye’de Mesleki Eğitim Programları ve İş Yeri Eğitimi/Staj
Uygulamaları
Mesleki Eğitim Sisteminin Yapısı
Ülkemizde mesleki eğitim 8 yıllık zorunlu öğretim sonrasında lisede başlamaktadır. İlköğre-
tim sonrasında Seviye Belirleme Sınavına giren öğrenciler aldıkları puana ve ilköğretim başarı
puanlarına göre liselere yerleşirler. Anadolu meslek liselerinde bir yıllık yabancı dil hazırlık
eğitimi verilmektedir.
Mesleki ortaöğretimde 2010-2011 MEB istatistiklerine göre 5.179 okulda, 2.072.000 öğ-
renciye 104.327 öğretmenle eğitim verilmektedir. Derslik sayısı 48.796’dır.
9. sınıfta genel ve mesleki liselerde (hazırlık eğitimi veren Anadolu teknik liseleri ve sağlık
meslek liseleri hariç) uygulanan müfredat aynıdır. Dokuzuncu sınıfta ortak genel kültür, or-
tak beceri ve ortak alan dersleri okutulmaktadır. Öğrenciler 10. sınıfta alanlarına, 11. sınıfta
ise dallarına ayrılırlar. 10. sınıfta seçilen meslek dallarına yönelik zorunlu ve seçmeli dersler
verilmektedir. 11. ve 12. sınıflarda ise öğrenciler meslek ve dal dersleri havuzundan seçim
yaparak eğitim almaktadırlar.
Şekil 13. Basitleştirilmiş Türkiye Eğitim Sistemi Diyagramı
Ø
Mesleki eğitimin zoru u eğitim sonrasına kaydırılması, orta öğretimde temel
beceri ve yetkinliklerin verilmesi yolunda bir eğilim gözlemlenmektedir.
Ø
Sektör temsilcileri ve sivil toplum örgütleri sisteme entegre edilmiştir.
Ø
Özel sektör m sleki eğitimin finansmanına katkıda bulunmaktadır.
Ø
Öğrenci seçme sistemi mevcuttur.
Ø
Mesleki danışmanlık ve yönlendirme sistemi bulunmaktadır.
8.
Türkiye’de Me leki Eğitim Programları ve İş Yeri Eğitimi/Staj
Uygulamaları
Mesleki Eğitim Sisteminin Yapısı
Ülkemizde m sleki eğitim 8 yıllık zorunlu öğretim sonrasında lisede başlamaktadır.
İlköğretim sonrasında Seviye Belirleme Sınavına giren öğrenciler aldıkları puana ve
ilköğretim başarı puanlarına göre liselere yerleşirler. Anadolu meslek liselerinde bir yıllık
yabancı dil hazırlık eğitimi verilmektedir.
Mesleki ortaöğretimde 2010-2011 MEB istatistiklerine göre 5.179 okulda, 2.072
öğrenciye 104.327 öğr tmen e ğitim verilme t dir. Derslik sayısı 48.796’dır.
9. sınıfta genel ve mesleki lisele de (h zırlık eğitimi veren Anad lu teknik liseleri ve
sağlık meslek liseleri hariç) uygulanan üfredat aynıdır. Dokuzuncu sınıfta ortak genel
kültür, ortak beceri ve ortak alan dersleri okutulmaktadır. Öğrenciler 10. sınıfta alanlarına,
11. sınıfta ise dallarına ayrılırlar. 10. sınıfta seçilen meslek dallarına yönelik zorunlu ve seçmeli
dersler verilmektedir. 11. ve 12. sınıflarda ise öğr ncil r mesl k ve al dersleri havuzu dan
seçim yaparak eğitim almaktadırlar.
Şekil 13. Basitleştirilmiş Türkiye Eğitim Sistemi Diyagramı
Meslek liselerinden mezun olan öğrenciler, tercihlerine bağlı olarak, alanlarının
devamı niteliğindeki meslek yüksekokullarına sınavsız olarak yerleştirilmektedirler.
Öğrencilerin, iki aşamalı yükseköğretime geçiş sınavına girerek dört yıllık lisans
programlarına yerleşmeleri de mümkündür. Ancak veriler göstermektedir ki, sınavlarda
(özellikle LYS’de) meslek liselerinin başarı oranları çok düşüktür ve dolayısı ile böylesi bir
yerleştirme pek de imkân dâhilinde değildir.
Yükseköğretim düzeyinde mesleki eğitim iki yıllık meslek yüksekokulları ve dört yıllık
yüksekokullar aracılığıyla yürütülmektedir. Meslek yüksekokulları uzmanlaşmış teknik