Page 106 - My Project1

Basic HTML Version

102
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Şekil 12. İngiltere’de mesleki eğitim programı geliştirme süreci ve paydaşlar
İngiltere yeterlikler konusunda diğer Avrupa ülkelerine örnek ve öncü olmuştur. 1986’da
kurulan Ulusal Mesleki Yeterlikler Kurumu işverenler ve işçi temsilciler ile birlikte çalışmak-
tadır.
Mesleki eğitim programları geliştirilmesinde AQA, EDEXCEL, OCR gibi akreditasyon ku-
rumları belirleyici rol üstlenmektedir. Zorunlu eğitim sonrasında ileri eğitim kurularında ve-
rilen genel ve mesleki derslerin içeriği, yeterlikleri belirleyen ve güncelleyen, yeterlik sınavla-
rını yapan ve yeterlikleri akredite eden bu kurumlar tarafından belirlenmektedir.
Çıraklık eğitimi ise 16 yaş üstü, zorunlu eğitimini tamamlamış, İngiltere’de yaşayan, tam za-
manlı bir eğitime devam etmeyen, hâlihazırda çalışan ve becerilerini geliştirmek ve yeni bir
alana yönelmek isteyen herkese açıktır. Mesleki
GCSE
çıraklık eğitimi gören öğrencilere de
açıktır. Çıraklık eğitimi, işverenlerin kendileri, özel eğitim kurumları, ileri eğitim kolejleri (FE)
veya gönüllü kuruluşlar tarafından verilir.
İngiltere’de iş yeri eğitimi (staj) yerine iş bağlantılı eğitim (work-related learning) kavramı kul-
lanılmaktadır. Bu eğitim, dördüncü aşama ve sonrasında, iş ile ilgili işletme veya okulda ger-
çekleştirilen kapsamlı eğitim faaliyetlerinin bütününü kapsar. İş yeri bağlantılı eğitimler ile ilgili
tüm düzenlemeler okul yönetiminin sorumluluğundadır. 14-19 yaş aralığındaki öğrenciler iş
bağlantılı eğitim ile işletme projeleri, durum çalışması, simülasyon, uygulamalı çalışmalar, da-
nışmanlık, mülakat provaları, iş yeri ziyaretleri gibi öğrenme faaliyetleri gerçekleştirmektedir.
6. Ele Alınan Ülkelerdeki Uygulamaların Değerlendirilmesi
Uygulamalardaki çeşitliliğe rağmen meslek eğitiminde başarılı sistemlerin tamamında “öğ-
retim programı döngüsü”nün kurulmuş ve işlerlik kazanmış olduğu görülmektedir. Tüm
modellerde, ekonomi ve teknolojinin talep ettiği becerilerin eğitim programına yansımasını
sağlayan, eğitim kurumlarını ve eğitim çıktılarını bu doğrultuda özenli ve istikrarlı olarak de-
63
Şekil 12. İngiltere’de mesleki eğitim programı geliştirme süreci ve paydaşlar
İngiltere yeterlikler konusunda diğer Avrupa ülkelerine örnek ve öncü olmuştur.
1986’da kurulan Ulusal Mesleki Y terlikl r Kurumu işveren er ve işçi temsilciler ile birlikte
çalışmaktadır.
Mesleki eğitim programları geliştirilmesinde AQA, EDEXCEL, OCR gibi akreditasyon
kurumları belirleyici rol üstlenmektedir. Zorunlu eğitim sonrasında ileri eğitim kurularında
verilen genel ve mesleki derslerin içeriği, yeterlikleri belirleye ve güncelleyen, yeterlik
sınavlarını yapan ve yeterlikleri akredite eden bu kurumlar tarafından belirlenmektedir.
Çıraklık eğitimi ise 16 yaş üstü, zorunlu eğitimini tamamlamış, İngiltere’de yaşayan,
tam zamanlı bir eğitime devam etmeyen, hâlihazırda çalışan ve becerilerini geliştirmek ve
yeni bir alana yönelmek isteyen herkese açıktır. Mesleki GCSE çıraklık eğitimi gören
öğrencilere de açıktır. Çıraklık eğitimi, işverenlerin kendileri, özel eğitim kurumları, ileri eğitim
kolejleri (FE) v a gönüllü kuruluşlar tarafından verilir.
İngiltere’de iş yeri ğitimi (staj) yerin iş bağlantılı eğitim (work-relat d l arning)
kavramı kullanılmaktadır. Bu eğitim, dördüncü aşama ve sonrasında, iş ile ilgili işletme veya
okulda gerçekleştirilen kapsamlı eğitim faaliyetlerinin bütününü kapsar. İş yeri bağlantılı
eğitimler ile ilgili tüm düzenlemeler okul yönetiminin sorumluluğundadır. 14-19 yaş
aralığındaki öğrenciler iş bağlantılı eğitim ile işletme projeleri, durum çalışması, simülasyon,
uygulamalı çalışmalar, danış anlık, mülakat proval rı, iş y ri ziyaretleri gibi öğrenme
faaliyetleri gerçekleştirmektedir.
7. Ele Alınan Ülkelerdeki Uygulamaların Değerlendirilmesi
Uygulamalardaki çeşitliliğe rağmen meslek eğitiminde başarılı sistemlerin tamamında
“öğr tim programı döngüsü”nün kurulmuş ve işlerlik kazanmış olduğu görülmektedir. Tüm
modellerde, ekonomi ve teknolojinin talep ettiği becerilerin eğitim programına yansımasını
sağlayan, eğitim kurumlarını ve eğitim çıktılarını bu doğrultuda özenli ve istikrarlı olarak
d n tleyebilen mekanizmalar oluşturulmuştur. Diğer ortak özellikler ş ğıdaki şeki de
sıralanabilir: Tüm modellerde,
1
2
3
4                                                              5
5 NVQ
GCSE
A-­‐Level
Vocational
Vocational
GCSE
A-­‐Level
Denetleme, Belgelendirme  (sınav), Akreditasyon  
AQA  (Değerlendirme ve Yeterlikler Birliği), EDEXCEL,  
OCR  (Oxford, Cambridge, RSA Sınavları)  
British Accreditation Council  for  Independent Further and Higher Education  
(BAC) ve British Council  (İngilizce alanında)
Mesleki  -­‐ Genel Yeterlik Geliştirme
AQA  (Değerlendirme ve Yeterlikler Birliği), EDEXCEL,  
OCR  (Oxford, Cambridge, RSA Sınavları)  
Yeterlik Geliştirme
Denetleme, Belgelendirme,    
Akreditasyon
Eğitim Standartları  
Dairesi  (Ofsed)
Yeterlik    Seviyesi
[Metin]
[Metin] [Metin] [Met n]
MESLEKİ YETERLİKLERİN    BELİRLENMESİ
NCVQ    (Ulusal Mesleki Yeterlilik Kurumu)
SSC  
Sektör Becerileri    
Konseyleri
KEY LEVEL 4 ÖNCESİ
MERKEZİ  
PROGRAM GELİŞTİRME
QCDA                      
Yeterlikler ve Eğitim  
Programı    Geliştirme
Ajansı
KEY  LEVEL 4 SONRASI  
PROGRAM
GELİŞTİRME
Foundation Degree
6. Form    Okulları
Eğitim  
Kurumları
PROGRAM  
GELİŞTİRME
Üniversite
MYO
Eğitim  
Kurumları