Page 108 - My Project1

Basic HTML Version

104
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Meslek liselerinden mezun olan öğrenciler, tercihlerine bağlı olarak, alanlarının devamı nite-
liğindeki meslek yüksekokullarına sınavsız olarak yerleştirilmektedirler. Öğrencilerin, iki aşa-
malı yükseköğretime geçiş sınavına girerek dört yıllık lisans programlarına yerleşmeleri de
mümkündür. Ancak veriler göstermektedir ki, sınavlarda (özellikle LYS’de) meslek liselerinin
başarı oranları çok düşüktür ve dolayısı ile böylesi bir yerleştirme pek de imkân dâhilinde
değildir.
Yükseköğretim düzeyinde mesleki eğitim iki yıllık meslek yüksekokulları ve dört yıllık yük-
sekokullar aracılığıyla yürütülmektedir. Meslek yüksekokulları uzmanlaşmış teknik personel
yetiştirmek için üniversiteler bünyesinde kurulmuştur. Meslek yüksekokullarından da dört
yıllık yüksekokullara ve üniversitelere “Dikey Geçiş Sınavı” ile geçilebilmektedir, ancak geçiş
kontenjanları talebin çok altında belirlenmektedir.
Mesleki Eğitim Sistemi Süreleri ve Muhtevası
Ortaöğretimde mesleki eğitim programlarının süresi ve muhtevası Talim ve Terbiye Kurulu
Kararları ile belirlenmektedir. Öğretim programı hazırlanırken sektör ihtiyaçları ve yapılan iş
analizleri esas alınmaktadır. Mesleki teknik eğitim yönetmeliğinde “örgün mesleki ve teknik
ortaöğretimde programların süresi, çerçeve öğretim programlarında belirtilir; okutulacak
dersler ile haftalık ders saati sayıları, haftalık ders çizelgelerinde gösterilir” ifadeleri yer al-
maktadır. Modüler programlardaki dal derslerinin süreleri; çerçeve öğretim programları,
ilgili modül açıklamaları ve yeterlilik tabloları doğrultusunda okulun öğretmen, öğrenci, do-
nanım ve fiziki koşullarına göre ders yılı başlamadan önce zümre öğretmenler kurulunca
belirlenir ve bu zümre toplantılarında dal dersleri ve bunların modülleri belirlenirken sektör
temsilcileriyle iş birliği yapılır” denilmektedir.
Avrupa Birliğine uyum sürecinde benimsenen Ulusal Yeterlikler Çerçevesi (UYÇ) bu yak-
laşımın temelini oluşturmaktadır. Bu kapsamda mesleki, genel ve akademik eğitim-öğretim