23
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
108.
İşgücü piyasasında ihtiyaç duyulan meslekleri
belirlemek, bu meslekler için gerekli becerileri
tespitetmek,önümüzdekidönemlerdeistihdam
artışı veya azalışı beklenen meslekleri tahmin
etmek, işgücü piyasasında meydana gelen
değişme ve gelişmeleri izleyerek bu değişim
ve gelişmelerin işgücü ihtiyacı üzerindeki
etkisini ortaya çıkartmak ve alınması gereken
önlemleri belirlemek amacıyla İŞKUR ve
sosyal paydaşlarca ülke genelinde işgücü
piyasası ihtiyaç analizleri yapılmaktadır. Ayrıca
OSANOR, METGE, MEGEP, MTEM, İKMEP, HBÖ,
METEK-1 vb. projeler kapsamında mesleki ve
teknik eğitimin çok yönlü olarak planlanması
için yapılan iş piyasası ihtiyaç analizleri
eğitim müfredatının hazırlanmasında ve
güncellenmesinde kullanılmaktadır.
1.2.3.20. Özel Politika Gerektiren
Grupların Eğitimi
109.
Kadınlar, gençler, engelliler, uzun süreli işsizler,
hükümlüler, eski hükümlüler, güvenlik sebebi ile
göç etmiş kişiler, göçebe yaşam süren ailelerin
çocukları gibi işgücüne ve istihdama girişte
güçlük yaşayan dolayısıyla da korunmaya ve
desteklenmeye ihtiyaç duyan gruplar özel
politika gerektiren gruplardır.
110.
Sosyal içerme kapsamında özel politika
gerektiren gruplara yönelik MEB tarafından
2011-2013 yılı yatırım programında yer alan
Mesleki Becerilerin Geliştirilmesi Projesi
(MESGEP) sürdürülmektedir. Projenin amacı;
mesleksiz olan ve istihdama yönelik bir
mesleği olmayan genç işsizlere, genel
olarak özel politika gerektiren gruplara ve
mesleğini değiştirmek isteyenlere ilgi ve
yetenekleri göz önünde bulundurularak
meslek edindirmek ve MTE kurumlarındaki
yönetici ve öğretmenlerin kalite standartlarını
yükseltmektir.
111.
Kız çocukları ve kadınlar öncelikli olmak
üzere, tüm vatandaşları geleceğin meslekleri
doğrultusunda
eğitim
düzeylerini
ve
yeterliliklerini artırarak ekonomik ve sosyal
hayata hazırlamak, meslek edinmelerine
yönelik eğitim ortamlarını oluşturmak, bu
yolla ülke ekonomisi ve yönetiminde söz
sahibi olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Bu kapsamda Özellikle Kız Çocuklarının
Okullulaşma Oranlarının Artırılması Projesi
1(KEP-1) ve Özellikle Kız Çocuklarının Okula
Devam Oranlarının Artırılması Projesi-
2(KEP-2) yürütülmektedir.
112.
Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı ve İŞKUR
gibi kurum ve kuruluşlar da özel politika
gerektiren gruplara yönelik meslek kursları
düzenlemektedir.
1.2.3.21. Aktif İşgücü Faaliyetleri
113.
Aktif işgücü politikaları, işgücü arzı ve talebini
uyumlaştırma politikaları olarak tanımlanan
ve iş arayanlar ile işverenleri doğrudan
eşleştirmeyi, işgücünün niteliğini artıran
işgücü eğitimini (arz), kamu yararına çalışma,
iş kurma ve istihdam sübvansiyonları
kapsamında iş oluşturmayı (talep) içeren
politikaların tümüne birden verilen isimdir.
Aktif işgücü programları kapsamında Türkiye
İş Kurumunun sunduğu hizmetler mesleki
eğitim kursları, işbaşı eğitim programları,
girişimcilik eğitim programları ve toplum
yararına programlardır.
114.
Aktif işgücü faaliyetleri kapsamında 2010
yılında 81 ilde açılan yaklaşık 11.821
programa 211.627 kişi, 2011 yılında açılan
16.594 programa 250.016 kişi, 2012 yılında
ise 27.351 programa 464.645 kişi, 2013 yılında
(TYP dahil) 36.107 kurs/programa 417.257
kişi katılmıştır. Verilerden anlaşılacağı üzere
2010 yılına kıyasla 2011 yılında toplam kurs
sayısında yaklaşık %40, kursiyer sayısında ise
%18 oranında; 2011 yılına kıyasla 2012 yılında
toplam kurs sayısında %64, kursiyer sayısında
ise %85 oranında bir artış gerçekleşmiştir.
2012 yılına kıyasla 2013’te kurs/programsayısı
% 32 artmış, katılımcı sayısı %11 azalmıştır.