Page 94 - My Project1

Basic HTML Version

90
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
ile İşletmelerde Mesleki Eğitim ve
Staj Uygulamaları
Giriş
Artık bilgi çağındayız. Bu çağ ile birlikte gelen küreselleşmenin soysal ve ekonomik hayatımızı
derinden değiştirmiş olması yadsınamayacak bir realite olarak karşımızda duruyor. Günü-
müzde küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve hizmet ekonomisinin yükselişi, talep edilen
becerilerde köklü değişimlere yol açmış durumda ve bu eğilim 21. yüzyıl süresince de devam
edecek gibi görülüyor. (CBI Bülteni, 1999) Gelinen noktada, iş gücünün küresel rekabet
koşullarına uyum sağlaması ve mesleki eğitimle
bilgileri güncel taleplere uygun,
değişimlere kolay adapte olabilen,
temel seviyede akademik becerilere (okuma, yazma, matematik, fen bilimleri vb.) sahip,
insiyatif alabilen,
yabancı dil seviyesi ve iletişim becerileri yüksek
gençler yetiştirmek bir zorunluluk hâline gelmiştir.
Hızla değişen ekonomiye iş gücü yetiştiren kurumların da program geliştirme ve güncelleme
süreçlerini bu hızlı tempoya uydurmaları gerekmektedir. Rekabetçi ekonomiyi destekleye-
cek iş gücünü yetiştirme görevi öncelikli olarak mesleki eğitim kurumlarına düşmektedir.
Mesleki eğitimin piyasanın talep ettiği iş gücünü yetiştirebilmesi için bu alanda güncel ve
beceri odaklı bir eğitim programı uygulaması şarttır.
Nitekim, Lizbon stratejisinde, Avrupa’nın en rekabetçi ve dinamik bilgi ekonomisi olması
ve daha fazla ve daha iyi mesleklerle sürdürülebilir bir ekonomik büyüme hızı yakalaması
hedeflenmiş, eğitim programı ve nitelikler üzerinde durulmuş, eğitim programlarının aka-
demik ya da mesleki rotalar arasında geçiş sağlaması ve elde edilen beceri ve niteliklerin
birinden diğerine aktarılabilir olması gerekliliğinden bahsedilmiştir (Avrupa Konseyi, 2000).
Bunun yanı sıra niteliklerin karşılaştırılabilir olması ve sosyal paydaşlar ve sektör uzmanlarıyla
birlikte orta ve uzun vadeli beceri ihtiyaçlarının belirlenmesi ve böylece bireylerin istihdam
edilebilirliğinin artırılması da hedeflenmiştir.
Mesleki eğitim genel eğitimden işbaşında öğretim yapılması özelliği ile ayrılır ve beceri ge-
lişimi işbaşı eğitimi ile sağlanır (UNESCO-UNEVOC Bülteni, 2004). Ancak bu özelliğine
rağmen, mesleki eğitim pek çok ülkede sektörlere geleneksel işgücü sağlayan ancak bilgi ça-
ğındaki işletme ihtiyaçlarını etkin bir şekilde karşılayamayan eğitim kurumları olarak varlığını
sürdürmektedir (UNESCO-UNEVOC Bülteni, 2004). Günümüzde işletmeler bu eğitim ku-
rumlarından mezun olan öğrencileri istihdam etse de işletme ihtiyaçları ve eğitimin sağladığı
bilgi ve beceriler arasında bir uyuşmazlık vardır (Harvey, 2003; Houston, 2006). Bu sebeple,
mesleki eğitimin küresel ve rekabetçi piyasanın ihtiyaçlarına göre yenilenmesi, gözden geçi-
rilmesi ve yetiştirilen geleneksel iş gücü yerine farklı becerilere sahip, esnek ve uyumlu bir
iş gücünün yetiştirilmesi hayati bir önem kazanmış ve ülkelerin eğitim politikalarının temel
unsurlarından biri olmuştur.