Page 73 - My Project1

Basic HTML Version

69
MTE’nin Stratejilerini Etkileyen - Yön Veren Kurumlar ve Kuruluşlar
olarak ifade edilirler ve öğrenme çıktıları (learning outcomes) şeklinde yazılırlar. Bu yüzden
eğitimciler programlarını hazırlarken mevcut meslek standartlarına dayanmalıdırlar veya ilgili
sektörle yapacakları çalışmalarda öğrenme çıktılarını tespit etmelidirler.
Bütün ülkelerde meslek standartları mevcuttur; her ülkenin kendine özgü stili ve formatı
vardır. ILO tarafından desteklenen Uluslararası Meslek Standartları Sınıflandırması (ISCO)
en çok kabul gören bir meslek standardıdır. Meslek standartları iş piyasası ve eğitim sistemi
arasında köprü rolünü oynamaktadır; çünkü eğitim standartları (müfredatlar ve eğitim bili-
mi) meslek standartlarına dayanılarak geliştirilmektedir.
4.8. Ölçme, Değerlendirme, Geçerlilik ve Sertifikasyon Standartları
Öncelikle öğrenme içeriği (veya bilgi, beceri ve yetkinlik) ile ilgili olan mesleki ve öğretim
standartlarına ek olarak öğrenmenin ölçülmesi, değerlendirmesi, geçerlilik ve belgelendir-
mesi süreci için de standartlar vardır. Bu süreç tabanlı standartlar güven sağlaması ve yaygın
ve informal öğrenme yoluyla kazanılan yeterliliklerin geçerliliğinin geliştirilmesi açısından aynı
derecede öneme sahiptir:
• Ölçme ve değerlendirme standartları (yeterlilik tiplerini, yeterlilik tanımını, değerlendi-
rici yeterliliklerini tarif eden ölçütler gibi)
• Geçerlilik standartları (metodolojiler, jüri sistemi uygulaması; bilgi, tavsiye ve rehber
kullanma kuralları gibi)
• Sertifikasyon standartları (böyle bir sertifikayı verme ölçütleri, sertifika verebilecekle-
rin yasal tanımı, yönetmelik uygulamaları)
4.9.Eğitim Programı Kalite Güvencesi Çevrimi
Tüm bu standartlar yeterliliklerin kalitesine olan güveni kolaylaştırmaktadır, ancak bunların
ilgili paydaşlardan gelen girdiye dayalı ve görünür olması, keza düzenli olarak gözden geçirilen
ve güncellenir olmasını gerektirmektedir. Böylece kalite ve güven kavramları iç içe geçmiştir;
örgün, yaygın ve informal öğrenme ile kazanılacak yeterliliklere ait bilgiler kolay anlaşılabilir
ve erişilebilir olmalı ve ilgili standartları da gösterilmelidir. Bir öğrenme programındaki kalite
güvencesi çevrimi Şekil 2’de sunulmuştur. İç ve dış paydaşlarla sürekli bir şekilde gerçekleşti-
rilecek döngü şeklindeki “iç değerlendirme süreci” ile hataların düzeltilmesi ve yeniliklerin
aktarılması öne çıkmaktadır.
Şekil 2. Bir eğitim programı için kalite güvencesi çevrimi