Page 72 - My Project1

Basic HTML Version

68
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
4.5. UYÇ’nin Ana Elemanları
1) Anahtar yetkinliklerin 4 sektörel + 4 ulusal olarak dikkate alınması
2) Bir bütün hâlinde 8 referans seviyenin tanımlayıcılarıyla hazırlanması
3) Kalite güvencesinin eğitim sisteminde kurulması
4.6.UYÇ’nin Araçları
1) Öğrenme fırsatları portali (Eğitim ve öğretim kurumları, programlar ve istenen şartlar
hakkında veri tabanını sürekli güncelleyeceklerdir.)
2) Danışmanlık ve rehberlik
3) Europass, AB düzeyinde bir eğitim programına girmek isteyen veya iş arayan Avrupa va-
tandaşlarının gönüllü kullanımına açıktır. Kişilerin sahip oldukları nitelikleri ve yeterlilikleri
göstermelerinde yardımcı olmak, yetkinlik ve yeterliliklerde şeffaflığı sağlayan bir dokü-
man klasörü olarak EUROPASS tasarlanmıştır. Bu klasör, öz geçmiş, dil pasaportu, sertifi-
ka eki, diploma eki ve hareketlilik belgelerinden oluşmaktadır. Öz geçmiş ve dil pasapor-
tu bireyler tarafından, diğer belgeler ise yetkili kurumlar tarafından oluşturulmaktadır.
MYK, 2008 yılında Türkiye EUROPASS Merkezi olmuştur. Ulusal EUROPASS Merkezi
olarak MYK’nın; EUROPASS belgelerini tanıtmak, kullanımını koordine etmek, EURO-
PASS belgelerinin kâğıda basılmış örneklerinin bulunmasını sağlamak ve Avrupa’daki di-
ğer Ulusal EUROPASS Merkezleri ile iletişimi sağlamak gibi görevleri bulunmaktadır.
4) MKTS/ECVET (Mesleki Eğitim Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi), AKTS/ECTS (Av-
rupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi) Avrupa Konseyi tarafından kişilerin beceri
ve yeterliliklerinin açıkça ve kolayca anlaşılması, ülkeler ve sistemler arasında hareketli-
liğin sağlanması ve HBÖ’leri desteklemek için oluşturulmuş araçlardır. Bütünleşik kredi
transfer ve biriktirme sistemi (mesleki ve akademik kurumların ihtiyaçlarını karşılayarak,
uluslararası seviyede ortak bir sistemi kurmak)
5) Örgün, yaygın ve informal (doğal) öğrenme ile kazanılmış “önceki öğrenmenin tanınması
(ÖÖT)”
4.7. Meslek Standartları, Eğitim Standartları, Öğrenme Çıktıları
Örgün, yaygın ve informal öğrenmenin geçerliliği konusu ele alınırken yeterlilikleri ilgilendi-
ren üç tip standarttan bahsetmek mümkündür. İki ana standart kategoriyle ilişkilidir:
1) Meslek standartları
2) Eğitim-öğretim standartları
3) Öğrenmenin ölçülmesi, değerlendirme, geçerlilik ve belgelendirme süreci standartları
Bunların ilk ikisi ana standart kategoriyle ilişkilidir. Bu iki kategori farklı öncelikleri, motivas-
yonları ve amaçları yansıtan, farklı mantıklara göre çalışmaktadır.
Meslek standartları bir sınıflandırmadır ve insanların yaptığı ana işlerin tanımlarıdır. İstihda-
mın mantığına göre bu standartlarda, insanın ne yapması gerektiği, bunu nasıl yapacağı ve
ne kadar iyi yapması gerektiği üzerinde durulmaktadır. Bunlar yetkinlikler (competences)