Page 222 - My Project1

Basic HTML Version

MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
218
Mesleki Eğitim Öğrencileri ve Sorunları
• Okullarda verilen rehberlik hizmetleri isabetli meslek seçimi yapılması yönünden
yetersiz kalmaktadır.
• Mesleki ve teknik eğitim öğrencilerin öğrenim düzeyi düşüktür. Öğrencilerin önemli
bölümü basit matematik bilgisinden yoksundur.
• Meslek lisesi öğrencilerinin %48’i; erkek teknik, kız teknik ile ticaret ve turizm
liselerindeki öğrencilerin ise %58’i yeniden imkân tanınsa bu okullarda
okumayacaklarını belirtmişlerdir.
Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemi
Ulusal meslek standartlarına göre eğitim programlarının güncellenmesi ve uyumlaştırılması,
eğitim programlarının orta öğretim düzeyinde MEB, yükseköğretim düzeyinde YÖK
tarafından UMS’lere göre hazırlanması gerekmektedir. Bu güne kadar sınırlı sayıda meslek
standardının yayımlanmış olması, bu çalışmaların yavaş yürüdüğü ve istenilen seviyeye
ulaşamadığını göstermektedir. Bu yeterliklere göre hazırlanan eğitim programlarının
sanayinin ihtiyacını hangi ölçüde karşılayabileceği konusunda da tartışmalar vardır. Hazırlanan
standartların da güvenirlik ve geçerliliğinin test edilmesi gerekmektedir.
İş Piyasası ve İşveren Tarafından Mesleki Eğitim Algısı
• İş piyasasınca meslek eğitiminin düşük statülü bir eğitim biçimi olarak algılandığı,
• Mesleki Eğitimin kalitesinin yükseltilmesiyle Mesleki Eğitime talebin kendiliğinden
oluşacağı,
• Ara elemanların çalışma şartları iyileştirilmesi durumunda Mesleki Eğitime talebin
artacağı,
• Belirli ve uzun soluklu bir Mesleki Eğitim politikasının oluşturulmadığı,
• Ailelerin çocuklarını Mesleki Eğitime yanlış yönlendirdikleri,
• Mesleki Eğitimde öğretim programlarının hazırlanmasında yerel ihtiyaçların da dikkate
alınması gerektiği,
• Mesleki Eğitimin altıncı sınıftan itibaren başlaması gerektiği,
• Günümüz Mesleki Eğitim politikalarının ülkemizin sosyo ekonomik yapısına uygun
olmadığı,
• Meslek liselerinde öğretim modüllerinin zenginleştirilmesi ve yeni mesleklerin
tanımlarının yapılması gerektiği,