Page 170 - My Project1

Basic HTML Version

166
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
İş gücünden beklenen beceriler günümüzde daha yüksek olduğu için mesleki teknik
eğitim programlarını akademik kapsam ile güçlendirmek gerekmektedir. Bunun için de,
kavramsal öğrenmeyi içeren, temel, akademik, beceri ve istihdam standartlarına daya-
lı, öğrencilerin fen bilimleri, matematik, okur-yazarlık becerilerini de kapsayacak geniş
yeterliklere sahip olmalarını sağlayacak ve dar kapsamlı teknik becerilere dayalı mesleki
eğitimden kaçınacak biçimde program düzenlenmelidir. Çünkü günümüzde erken uz-
manlaşma ve dar kapsamlı teknik eğitim, cazip seçenek olmaktan çıkmıştır.
Örgün ve yaygın eğitim kurumları arasında, meslek programları arasında ve ortaöğretim
ile yükseköğretim arasındaki yatay ve dikey geçişler; program bütünlüğü ve ardışıklığı ile
eğitim programlarında, dikey ve yatay geçişleri olan, kesintisi olmayan, programdan çıkış,
yeniden giriş ve ilerleme fırsatları sunan bir yapıda olmalı; birbirine geçişlere daha geniş
imkân sağlanmalı ve daha esnek yapıda mesleki ve teknik eğitim sistemi oluşturulmalıdır.
Farklı mesleki eğitim uygulama türlerinden birbirlerine geçişler işlevsel biçimde yapıla-
bilmeli; geçişlerde, farklı uygulama türlerinden tamamlanmış olan programlar, birbirleri
içinde kredilendirilmelidir.
İncelenen raporlar, makaleler, tezler, istatistik yıllıkları ve diğer yazılı kaynaklar mesleki eğiti-
min sorunları ile ilgili söylenebileceklerin neredeyse tamamının söylendiğini göstermektedir.
Çözüm önerileri açısından da benzer durum söz konusudur. Karşılaşılan her türlü soruna
karşılık birçok çözüm önerisi ortaya konulmuştur. Çözüm önerilerinin değerlendirilerek
hayata geçirilmesi gerekmektedir. Sorunların çözümüne katkı sağlayacak en kapsamlı ça-
lışmalardan biri de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen Millî Eğitim Şûralarıdır. Son
yapılan Şûralarda mesleki teknik eğitimin güçlendirilmesi için alınan karaların benzer olduğu,
fakat bunların hayata geçirilmesi noktasında eksikliklerin olduğu görülmektedir. Bu sebeple
sorunların çözümü için Şûra Kararları’nın mutlaka uygulanması gerekmektedir.
Bir görüşe göre ülkemizde mesleki ortaöğretimin başarılı olamadığı ve bu nedenle orta öğ-
retim düzeyindeki mesleki eğitim için alternatif olarak ortaöğretimden sonra mesleki eğitim
verilmesinin daha uygun olacağı belirtilmektedir. Mesleki ortaöğretimi başarılı kılmak üzere
yapılan harcamaların amacına ulaşmadığı, yüksek harcamalara rağmen mezunlardan ancak
çok küçük bir kısmının alanında istihdam edildiği, büyük çoğunluğun ise farklı işlerde çalıştığı
ifade edilmektedir. Bu sebeple ortaöğretim düzeyinde meslek liselerinin kapatılması ya da
azaltılması, kapatılan meslek liselerinin mesleki eğitim merkezlerine dönüştürülmesi ve lise-
den mezun olanların iş piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulan modülerden ihtiyaç
duyduklarını alarak doğruca iş hayatına katılmasının daha uygun olacağı belirtilmektedir.