Page 158 - My Project1

Basic HTML Version

154
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Mesleki ve Teknik Eğitimin Toplumsal Algısı ve
Öğrenci Profili
a) Mesleki ve Teknik Eğitim Algısının Değiştirilmesine Yönelik Politikalar
b) Mesleki Eğitim Öğrencileri ve İstihdamlarına Yönelik Teşvikler
c) Öğrenci Profili
Mesleki eğitimin toplumdaki algısının belirlenmesi ve olumsuz algının değiştirilmesine ilişkin
çözüm önerilerinin ortaya konulması, mesleki eğitimde öğrenci profilinin değişimine ve is-
tihdamlarına yönelik teşviklerin belirlenmesi hedeflenmektedir.
3
Ortaöğretim düzeyinde mesleki ve teknik eğitim genel anlamda sanayinin ve iş alanlarının
nitelikli iş gücü ihtiyacını karşılama amacına yönelen, hızla değişen teknolojik bilgi, üretim
yöntemleri ve iş hayatındaki gelişmelerle dinamik bir yapı sergilemektedir. Mesleki ve teknik
eğitim; toplum ve bireylerin gerekli ihtiyaçlarını karşılamak üzere belirli bir meslek alanına
ilişkin bilgi, beceri ve davranış kazandıran, bireyin yeteneklerini geliştirerek toplumda sosyal
ve ekonomik yönden güçlü olmasını sağlayan bir süreçtir. Birey’in endüstri, tarım, ticaret ve
diğer hizmet alanlarına bir meslek sahibi olarak hazırlanmasını, meslek içinde geliştirilmesini,
meslek değiştirmeleri için örgün, yaygın ve çıraklık eğitiminde uygulanacak ilkelerin bir sistem
bütünlüğü içinde belirlenmesini hedefler (Arslanoğlu, 2006).
Hızlı gelişen teknoloji ile birlikte yeni meslek alanlarının ortaya çıkması, teknolojinin her
türlü alanda kullanımı bilgi ve beceride sürekli değişimi gerektirmektedir. Mesleki eğitimin
bu sürekli değişime uyum göstermesi, sürekli dinamik ve değişime açık bir yapı oluşturması
gerekmektedir. Bu değişken yapıya eğiticilerin eğitimi, eğitim araç-gereçlerinin güncellenme-
si uyum göstermelidir. Bu açıdan mesleki eğitimin pahalı bir eğitim olduğu söylenebilir. Bu
nedenle mesleki eğitimde ihtiyaç analizlerinin belirlenmesi, yeni eğilimlerin önceden kestiril-
mesi ve planlamanın bu doğrultuda yapılması son derece önemlidir.
Ülkemizde mesleki eğitim alanında son yıllarda çok önemli gelişmeler olmasına rağmen,
geçmişten gelen sorunlarla birlikte halen çözülmesi gereken birçok problem bulunmaktadır.
Bu sorunların ortaya konulması için şimdiye kadar birçok çalışma yapılmış, çözüm önerileri
ortaya konulmuştur. Mesleki eğitimde yapılacak değişiklerin mutlaka öğrenciye, dolayısıyla iş
hayatına yansıması gerekir. Mesleki Eğitim okullarında;
- eğiticilerin bilgilerinin güncel olmaması,
- eğitim araç ve gereçlerinin güncelliğini kaybetmiş olması,
- eğitimin sektör ihtiyaçlarını karşılayamaması,
- başarı düzeyleri daha düşük olan öğrencilerin mesleki eğitimi tercih etmeleri
gibi sorunlar görülse de katsayı uygulaması gibi siyasal bir takım kararlar mesleki eğitimin
istenilen seviyeye ulaşmamasındaki esas engel olarak ortaya çıkmaktadır. Bu açıklamalardan