Page 153 - My Project1

Basic HTML Version

149
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
sabit fiyatlarına göre, ÖYE’de 4.209 TL, KTÖ’de 2.621 TL, ETÖ’de 1.923 TL, DÖ’de 1.250
TL ve TTÖ’de 1.169 TL olmuştur.
Mesleki ve teknik ortaöğretimde mezun öğrencilerin devlete maliyetinin (mesleki ve teknik
öğretim kurumlarının üç yıl olarak öğrenim verdiği kabul edilmiştir) genel müdürlüklere
ve yıllara göre farklılık gösterdiği görülmektedir. Mezun öğrencinin ortalama birim maliyeti
ÖYE’de 10.485 TL, KTÖ’de 8.187 TL, ETÖ’de 5.701 TL, DÖ’de 4.451 TL ve TTÖ’de 3.359
TL olmuştur.
Mesleki Ve Teknik Öğretimde Dış Finansman Kaynakları
Türkiye’de mesleki ve teknik ortaöğretimin finansman kaynaklarından birisi de dış destekli
projelerle sağlanmaktadır. Bu projelerin fonları Dünya Bankası, Avrupa Birliği Fonları (Avru-
pa Sosyal Fonu, Avrupa Eğitim Vakfı, Avrupa Birliği Akdeniz Fonu) ve diğer bazı ülkelerle ya-
pılan iş birliği anlaşmalarından sağlanmaktadır. Türkiye’de genel olarak, eğitim harcamalarının
%62’Sİ kamu kaynaklarından finanse edilirken, %32’Sİ özel sektör kaynaklarından, geri kalan
%3’Ü de uluslararası kaynaklardan finanse edilmektedir (Yılmaz, 2007, s. 23).
Türkiye’de mesleki ve teknik öğretimin güçlendirilmesi amacıyla Dünya Bankası kredilerin-
den de yararlanılmıştır. 1971’de açılan ilk kredi ve 1980’li yıllar boyunca açılan toplam 4
kredi doğrudan mesleki eğitim ve öğretime ile ilgilidir. Küresel sermayenin gereksinimlerine
uygun insangücü yetiştirmek amacıyla yürütülen 5 proje için Dünya Bankasından alınan kredi
toplamı 282 milyon dolardır (Keskin, 2003, s. 12).
1995 yılında AB ülkeleri ve Akdeniz’e kıyısı olan on iki bölge ülkesi Barselona Deklarasyonu-
nu imzalayarak Barselona Süreci’ni başlatmış ve bu süreç kapsamında Avrupa Birliği Akde-
niz Fonu (MEDA) kurulmuştur (Özcan, Yılmaz, 2008, s. 1, 4). Türkiye’de Mesleki Eğitimin
Güçlendirilmesi ve Mesleki Eğitimin Modernizasyonu Projeleri MEDA Fonundan sağlanan
hibe kredi ile gerçekleştirilmiştir. Leonardo da Vinci programı, AB’ye üye ve aday ülkelerin
mesleki eğitime yönelik politikalarını desteklemek ve geliştirmek için yürütülen bir program
(Ldv, 2000a, s. 3) olup, 21. yüzyılda mesleki eğitim sistemlerinin niteliğinin ve yeniliğe açıklık
kapasitesini geliştirerek hazırlamayı amaçlamaktadır (MESS, 1999, s. 134). Program 6 Aralık
1994 tarihinde Konsey Kararı ile kabul edilmiş, birinci aşaması 1995-1999 yılları arasında
uygulanmış ve Avrupa eğitim politikasının uygulanmasında temel araç hâline gelmiş olmasına
karşın ülkemiz programın bu aşamasına katılmamıştır (Ldv, 2000b, s. 3).
Türkiye, 26 Nisan 1999 tarih ve 1999/382/EC sayılı Konsey Kararı ile programın ikinci
aşamasından yararlanmıştır (AB Resmî Gazete’si, 1999 tarih ve 382/AT Sayısı, L146/34).
Programın 2000-2006 yılları arasındaki bütçesi 1.15 milyar Avro’dur. Türkiye’de 6 Ağustos
2003’te Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi kurulması ve katılım için son
aşama olan Mutabakat Zaptının 15 Nisan 2004 tarihinde imzalanması sonucunda Avrupa
Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarından yararlanmaya başlamıştır (Arslan, 2004, s. 57).
Avrupa Komisyonu, 2007-2013 yılları arasında aday ülkelere yapacağı mali yardımların çer-
çevesini belirlemek üzere yeni bir düzenlemeye gitmiş ve daha önceden farklı programlar
altında yürütülen mali yardımlar tek bir program altında düzenlenmiştir. Katılım Öncesi Mali