Page 148 - My Project1

Basic HTML Version

144
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
kararla konseptin gerçekleştirilmesi için gerekli önlemlerin geliştirilmesi öngörülmekteydi.
Rusya Eğitim Bakanlığı, Rusya Maliye Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Çalışma Bakanlığı, Devlet
Mülkiyet Komitesi tarafından ortak önlemler zamanında Rusya Federasyonu hükûmetine
sunulmuştu, fakat o dönemde ekonomide yaşanan ağırlaşma nedeniyle, bunlar hayata geçi-
rilemedi.
Bununla birlikte konseptin hükümleri genel olarak eğitim kurumları ağının iyileştirilmesi,
işçi kadrolarının mesleki yeterlilik hazırlık yapılarının Rusya Federasyonu hükûmeti onayıy-
la (08.12.99 No: 1362) temel mesleki eğitim mesleklerinin onaylanması ve temel mesleki
eğitim konusunda devlet standartlarının oluşturulması yoluyla eğitim içeriğinin geliştirilmesi,
temel mesleki eğitim kuruluşlarının Rusya Federasyonunun yedi idari birimine devri, temel
mesleki eğitime ve bu alanda yapılacak araştırılmalara ayrılan federal bütçenin artırılması
şeklindedir.
Sektörün Mesleki Eğitimdeki Sorumluluk Alanları
Temel mesleki eğitim sisteminde son yıllarda çok önemli hâle gelen problemlerin çözümü,
Rusya’nın Dünya Ticaret Örgütüne girmesi dolayısıyla çok büyük önem kazanmaktadır, çün-
kü pazarda artık yüksek yeterlilik sahibi çalışanlara ihtiyaç duyulacaktır.
2.10. KANADA
Mesleki Eğitimin Yönetimi
Kanada 10 il ve 3 bölgeden oluşan bir yapıya sahiptir: Alberta, British Columbia, New Brun-
swick, Manitoba, Newfoundland ve Labrador, Kuzeybatı Bölgeleri, Nova Scotia, Nunavut,
Ontario, Prens Edward Adası, Quebec, Saskatchewan, Yukon Bölgesi. Kanada’da federal bir
eğitim bakanlığı yoktur ve eğitim sistemi entegre değildir (Hodgson, 1988). Federal sistem-
de 1867 tarihli Anayasa maddesine göre her bir il için yasama eğitimle ilgili yasalar yapabilir.
13 idari yapıda-10 il ve 3 bölge-eğitim bölümleri veya bakanlıkları ilkokul, lise ve lise sonrası
eğitimin organizasyon, yürütme ve değerlendirmeden sorumludur. Okul heyetleri halk oyla-
rı ile seçilmektedir. Lise sonrası sistemdeki kurumlar il veya bölgesel yönetim kontrolünden
belli seviyelerde özerkliğe sahiptir. Kanada’da mesleki eğitim ve iş gücü eğitim programlarını
oluşturan İnsan Kaynakları Geliştirme, Kanada İş gücü Geliştirme ve Kanada Ekonomik Kon-
seyi vardır (Fusch, 1994).
Mesleki eğitim ve iş gücü yetiştirme politika yapıcısı ve oyuncu olarak Kanada’da tek bir grup
yoktur. Politika yapıcıları etkileyen çok sayıda grup vardır (Fusch, 1994). Teknik yüksekokul-
lar sanayinin ihtiyacına göre düzenlenmiş hazırlayıcı, destek amaçlı ve çıraklık merkezli öğre-
tim sunmaktadır ve sosyal açıdan dezavantajlılar için mesleki eğitime özel vurgu yapmaktadır.
Teknik yüksekokullar sanayideki part-time geliştirmeleri ve işletmeler için geliştirdikleri du-
ruma özel yetiştirme dersleri ile tanınırlar.
Kanada mesleki eğitim sistemi, her il ve bölgenin kendi müfredat, hedefler ve standartlar,
program hazırlama ve mali konularda yetkisi olduğu için kendine has bir yapıya sahiptir. Fakat
önemli ekonomik, teknolojik ve demografik değişiklikler federal ve bölgesel yönetimlerin