Page 142 - My Project1

Basic HTML Version

138
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
parasal bir finans sağlamakla yetinmez aynı zamanda mesleki rehberlik hizmetlerine ve her
türlü yarı zamanlı çalışma hizmetlerinde federal hükûmetle birlikte yer alır. Özel sektörün
ülkedeki çıraklık eğitimine ve sonrasındaki istihdam sürecine katkısı çok büyük oranlardadır.
Avusturya’da devlet ve özel sektör birlikteliğiyle özellikle mesleki eğitim öğretmenlerine ve
çalışanlara yönelik olarak çok çeşitli, ileri düzeyde hizmet içi eğitimlerde İş Hizmet Yasası
(Arbeitsmarktservicegesetz) gereği kurulmakta ve yürütülmektedir.
2.8. ÇİN
Mesleki Eğitimin Yönetimi
Mesleki Eğitimin Ulusal/Bölgesel Çatı Yönetiminin Yapısı ve İşleyişi
Mesleki eğitim Çin eğitim sisteminde önemli bir rol oynamaktadır. Çin’de 1954 Anayasasına
göre gerçek güç kaynağı, eyalet ve mahalli idare kurullarınca seçilen kimselerden oluşan
“Ulusal Halk Kongresi”dir. Bu kongre, yönetimin en üst seviyesinde yer alan bir organ olarak
eğitim işleriyle de ilgilenir. Eğitim Bakanlığı bu kongrenin aldığı kararlara göre yürütmede bu-
lunur. Yükseköğretim dışındaki öğretim kurumları Eğitim Bakanlığına (MOE) bağlıdır. Yükse-
köğretim kurumları ise, Yükseköğretim Bakanlığına bağlıdır. Okullar ademi merkeziyetçi bir
anlayışla yönetilir ve eyaletler, endüstriyel kuruluşlar okulların yönetim ve finansman işleriyle
ilgilenirler. Çin’de ortaöğretim genel, mesleki ve teknik ortaokullar olmak üzere üç tipte
örgütlenmiştir. Mesleki eğitimde ayrıca İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (HRSS)
da önemli bir rol oynar. Çin, ekonomik özelleştirmeye önem vermiş, yabancı sermayeye
kapılarını açmıştır. Çin’in izlediği ekonomi politikası, Çin’i Asya’nın hızla gelişen bir ülkesi du-
rumuna getirmiştir. Bunu sağlayan, sahnenin gerisinde kalmayı yeğleyen, 19 Şubat 1997’de
ölen Deng Şıaoping olmuştur. Buna karşın, siyasi liberalleşme konusunda dikkati çeken bir
değişme olmamıştır.
Merkezî Hükûmetin Rolü
Devlet Konseyi’nin eğitim bölümü tüm ülkedeki eğitim faaliyetlerinden sorumlu olmalı ve
tüm ülkede meydana gelecek eğitim teşebbüslerinin planlarını yapmalıdır. Eğitim idaresi ile
sorumlu halk hükûmetlerine bağlı ülke veya üstü düzeydeki bölümler, idari bölgelerin sala-
hiyet ve çeşidine göre eğitim çalışmalarından sorumlu olmalıdır. Yerel hükûmete bağlı diğer
bölümler, kendi sorumluk alanları içerisinde eğitim çalışmalarından sorumludurlar. Örneğin
2005 yılında Çin Başbakanı Wen Jiabao Çin’in mesleki eğitimde gelişmişliğini artırmak için
yüzlerce kaliteli mesleki kolejin geliştirileceğini ve yenilerinin açılacağını duyurdu. Bu amaçla
Devlet Konseyi mesleki eğitim harcamalarına yönelik olarak 1.23 milyon dolar kaynak sağla-
yacağını ilan etmiştir.