Page 101 - My Project1

Basic HTML Version

97
MTE’de Öğretim Programları ve İşl. Mes. Eğt. ve Staj Uygulamaları
yılında imzalanan toplam sözleşme sayısı 560.000 civarındadır (CEDEFOP Almanya Raporu,
2010). Yine 2010 yılında çıraklık sözleşmesi adedinin sözleşme talebini karşılama oranı yüz-
de yüz bir olarak gerçekleşmiştir.
Taraflar %80 oranında bu sözleşmelere uyarlar. İş yeri eğitimleri meslek odaları tarafından
kontrol edilir. Bitirme sınavları da yine aynı odalar tarafından yapılır. Öğrencilerin bu sınav-
larda başarı oranı %90 civarındadır. Çıraklık eğitimine girmiş olmak, öğrencinin akademik
eğitime geri dönüş yapmasına ilkesel olarak mani değildir. Ancak, böylesi geçişler pratikte
enderdir.
Şekil 7. Basitleştirilmiş Alman Eğitim Sistemi Diyagramı
Hauptschule’den yüksek not ortalaması ile mezun olan öğrencilerin, bir yıl daha (10. sı-
nıf ) okuduktan sonra hem mesleğe hazırlayan hem de daha yüksekokullara devam etme
imkânı veren tam zamanlı okul
Berufsfachschule
’ye devam etme imkânları vardır. Öğrenci-
ler bu okullarda arzu ettikleri bir meslek kolunu seçebilirler ve meslek derslerine ilaveten
genel kültür derslerini de okurlar. Bu okulların öğrenim süresi en az bir, en fazla üç yıldır.
Almanya’da bu okulları bitirenler, meslek lisesi mezunu olmak
istedikleri takdirde öğrenim-
lerine, branşlarına göre
Fachoberschule
’de veya
Höhere Handelsschule
’de devam edebilirler.
Fachoberschule
’ler, meslek yüksekokullarına öğrenci hazırlayan teknik okullardır.
Almanya’da meslek odaları mesleki eğitim sürecinde, staj yapılacak işletmeleri akredite et-
mek, eğitim sürecini içerik ve süre açısından denetlemek, firmalara ve stajyerlere danışman-
lık yapmak, staj yapan öğrencilerin sınav, değerlendirme ve sertifikasyonunu sağlamak, söz-
leşmelerinin kaydını tutmak, kariyer danışmanlığı hizmetlerini yürütmek gibi önemli görevler
üstlenmektedirler.
Alman mesleki eğitiminin esasları Almanya Federasyonunu oluşturan 16 eyalet, federal yö-
netim ve özel sektörün ortak kararları ve federal düzlemde faaliyet gösteren işçi-işveren
temsilcileri, ilgili bakanlıklar ile Federal Mesleki Eğitim Enstitüsünün (BIBB) birlikte tespit
ettikleri meslek kriterleri doğrultusunda şekillenir. Eğitim programları eyaletler tarafından
düzenlenir; ancak nihai şekillendirme tüm paydaşların temsil edildiği BIBB çatısı altında mü-
혀一 䰀、匀䄀一匀
䰀、匀䄀一匀
䈀吀匀⼀ 䐀唀吀
䰀椀挀攀渀挀攀 倀爀漀
혀一 䰀、匀䄀一匀
䰀、匀䄀一匀
䈀吀匀⼀ 䐀唀吀
䰀椀挀攀渀挀攀 倀爀漀
夀愀弁
㄀㠀        ㈀ 
㈀            ㈀㄀ ㈀㄀           ㈀㌀
䜀䔀一䔀䰀 䰀、匀䔀 ⼀ 
吀䔀䬀一伀䰀伀䨀、 䰀、匀䔀匀、
䰀、匀䄀一匀
吀椀琀爀攀 
搀✀椀渀最攀渀椀攀甀爀
䰀、匀䄀一匀
㘀                             ㄀㔀
㄀㔀                                                          ㄀㠀
䠀愀稀㄁爀 氀㄁欀⼀ 夀ﰀ欀猀攀欀 
吀攀欀渀椀猀礀攀渀氀椀欀 䈀氀ﰀ洀ﰀ
䴀䔀匀䰀䔀䬀 䰀、匀䔀匀、
䌀䄀倀⼀ 䈀䔀倀⼀ 䈀䄀䌀 倀爀漀
、䰀䬀伀䬀唀䰀
伀刀吀䄀伀䬀唀䰀 ⠀䌀伀䰀䰀䔀䜀䔀⤀
윀䤀刀䄀䬀䰀䤀䬀 䔀ḁ、吀 、䴀 䴀䔀刀䬀䔀娀、
䌀䄀倀⼀ 䈀䔀倀⼀ 䈀䄀䌀 倀爀漀