Page 100 - My Project1

Basic HTML Version

96
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Şekil 6. Japonya’da mesleki eğitim programı geliştirme süreci ve paydaşlar
Japonya’da okul-sanayi arasındaki ilişkiler alt düzeyde ve önemsizdir. Bu durum Japon iş
adamlarının genel birtakım becerilere sahip işçileri seçerek daha sonra şirketin ihtiyaçları
doğrultusunda yetiştirmelerinden kaynaklanmaktadır.
Programların denetimi ve değerlendirmesi ortaöğretim düzeyinde Bakanlık (MEXT); üni-
versitelerde ise
Japon Üniversiteleri Akreditasyon Kurumu
tarafından gerçekleştirilmektedir.
3. Almanya’da Mesleki Eğitim Programları ve İş Yeri Eğitimi/Staj
Uygulamaları
Almanya’da 6-15 yaşları arasında verilen ilkokul ve ortaokul eğitimi zorunludur. Almanya’da
öğrenciler 11 yaşlarından itibaren mesleki ve akademik eğitim olmak üzere iki farklı kulva-
ra yönlendirilirler. Yönlendirme okul yönetimleri ve öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.
Mesleki eğitimin ilk durağı “Hauptschule” dir. Bu okullar meslek okullarının temelini oluştu-
rur.
Hauptschule’de temel zorunlu eğitimi bitiren öğrencilerin büyük çoğunluğu (% 66) çıraklık
eğitimine (
Berufsschule ikili sistem)
yönlenirler. Çıraklık sistemi öğrencinin haftada 1-2 gün
okulda, 3-4 gün iş yerlerinde eğitim görmesini öngörür. Çıraklık sisteminde eğitim genel ola-
rak 3-3.5 yıldır ve eğitimin uygulama maliyetini ağırlıkla işletmeler üstlenmiş durumdadır. Bu
süreçte öğrenci ve işveren arasında bir iş sözleşmesinin imzalanması söz konusudur. 2010