2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
ii
BÖLÜM II. .................................................................................................................................................................................25
2.1.MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM SİSTEMİNİN ANALİZİ (GZFT). .......................................................................................25
2.1.1. Güçlü Yönler. .......................................................................................................................................................................................................25
2.1.2. Zayıf Yönler. .........................................................................................................................................................................................................26
2.1.3. Fırsatlar..................................................................................................................................................................................................................27
2.1.4. Tehditler................................................................................................................................................................................................................27
2.2.MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN TEMEL SORUN ALANLARI.........................................................................................28
2.2.1. Mesleki ve Teknik Eğitime Erişim. ................................................................................................................................................................28
2.2.2. Mesleki ve Teknik Eğitimde Kapasite..........................................................................................................................................................28
2.2.3. Mesleki ve Teknik Eğitim ile İstihdam.........................................................................................................................................................31
2.3.MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM STRATEJİ BELGESİ ÇERÇEVESİ......................................................................................32
2.3.1. Amaç. .....................................................................................................................................................................................................................32
2.3.2. Vizyon. ...................................................................................................................................................................................................................32
2.3.3. Politika Eksenleri, Öncelikler ve Tedbirler. ................................................................................................................................................33
BÖLÜM III. ................................................................................................................................................................................35
3.1.İZLEME VE DEĞERLENDİRME. .....................................................................................................................................35
EYLEM PLANI. ..........................................................................................................................................................................37
KAYNAKÇA...............................................................................................................................................................................50
TABLOLAR LİSTESİ
TABLO 1: Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okul Türleri........................................................................................................................................8
TABLO 2 : 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü ve Öğrenim Durumuna Göre Yükseköğretim Programlarına Yerleşme Oranı............12
TABLO 3 : Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (Taslak) Yeterlilik Türleri ve Sorumlu Kuruluşlar. ..................................................................13
TABLO 4 : 2013’te Çalışanların En Çok İhtiyaç Duyacakları Becerilerin Firma Ölçeğine Göre Dağılımı (Ölçek İçi Oran %). .....22
TABLO 5 : Firmaların İşgücünde Eksik Buldukları Beceri ve Özellikler (Ölçek İçi Oran %)....................................................................22
GRAFİKLER LİSTESİ
GRAFİK 1: Türkiye Nüfus Projeksiyonu (2013-2075)..................................................................................................................................................................... 5
GRAFİK 2: İstihdamın Sektörel Dağılımı (%)..................................................................................................................................................................................... 5
GRAFİK 3: OECDÜlkelerinde OrtaöğretimDüzeyindeki Mesleki Eğitimin Payı(%)....................................................................................................10
GRAFİK 4: Ortaöğretimde Genel - Mesleki veTeknik Lise Öğrenci Dağılımı (%)..........................................................................................................10
GRAFİK 5: Milli EğitimBakanlığı Bütçesinin GSYH’ye Oranı (%)...........................................................................................................................................17
GRAFİK 6: Milli EğitimBakanlığı BütçesindenMesleki veTeknik EğitimGenel Müdürlüğüne Ayrılan Pay (%)............................................17
GRAFİK 7:Tarım, Sanayi, Hizmet ve İnşaat SektörlerininTamamında Meslek Lisesi ve Genel LiseMezunlarının İstihdamPayı (%)...20
GRAFİK 8: Meslek Lisesi ve Genel LiseMezunlarının İstihdamPayı (%)...........................................................................................................................21
ŞEKİLLER LİSTESİ
ŞEKİL 1: Türkiye’de Eğitim Sistemi. ...........................................................................................................................................................................7
ŞEKİL 2: Öğrencinin Yönelimi ve Mesleki Eğitim Süreci....................................................................................................................................9