8
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Ticaret
Öğretimi Genel Müdürlüğü olarak yeniden
teşkilatlandırılmıştır.
37.
1992 yılında yayımlanan 3797 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
KanunileErkekTeknikÖğretimGenelMüdürlüğü,
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Ticaret ve
Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü, Sağlık İşleri
Dairesi Başkanlığı, Çıraklık, Mesleki ve Teknik
Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi
Başkanlığı, Eğitimi AraştırmaveGeliştirmeDairesi
Başkanlığı kurulmuştur.
38.
2011 yılında yayımlanan 652 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ile Millî Eğitim
Bakanlığında mesleki ve teknik eğitimin
yürütülmesinden sorumlu altı birim, Mesleki ve
Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü (MTEGM) adı
altında birleştirilmiştir. Yaygın mesleki eğitim ile
açık öğretim kurumları da Hayat Boyu Öğrenme
Genel Müdürlüğü (HBÖGM) bünyesinde
toplanmıştır.
1.2.3.2. Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı
ve Yapısı
39.
Mesleki ve teknik eğitim, öğrencileri iyi vatandaş
olarak yetiştirmenin yanı sıra esnek bir yapı
içinde ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortak bir
genel kültür verilerek bir üst öğrenime ve/veya iş
hayatına hazırlamayı amaçlamaktadır.
40.
Mesleki ve teknik ortaöğretim, çeşitli programlar
uygulayan mesleki ve teknik liselerden
oluşmaktadır (Tablo 1).
41.
Meslek liselerine öğrenci kabulleri okul türüne,
seçilecek alan ve dallara göre farklılıklar
gösterebilmektedir. Öğrencilerin, okul türü
ve programlar arasındaki geçişleri ile okullar
arasındaki nakiller belirli şartlar altında
yapılabilmektedir. Öğrencilere öğrenimlerini
tamamladıkları okul türü, program, alan ve dala
göre diploma düzenlenmektedir.
Tablo 1: Mesleki ve Teknik OrtaöğretimOkulları
1.2.3.2. Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı ve Yapısı
39.
Mesleki
v
teknik
eğitim,
öğrencileri
iyi
vatandaş
olarak
yetiştirmenin
yanı
sıra
esnek
bir
yapı
içinde
ilgi
ve
yetenekleri
doğrultusunda
ortak
bir
genel
kültür
verilerek
bir
üst
öğrenime
ve/veya
iş hayatına hazırlamayı amaçlamaktadır.
40.
Mesleki
ve
teknik
ortaöğretim,
çeşitli
programlar
uygulayan mesleki
ve
teknik
liselerden
oluşmaktadır
(Tablo 1).
Tablo 1: Mesleki
ve
Teknik Ortaöğretim Okulları
Teknik
ve
Endüstri Meslek
Lisesi
Kız Teknik
ve
Meslek
Lisesi
Otelcilik ve
Turizm
Meslek
Lisesi
Ticaret Meslek
Lisesi
Sağlık
Meslek
Lisesi
Mesleki
ve
Teknik
Eğitim
Merkezi
Çok
Programlı
Lise
�
Anadolu Teknik
Lisesi
�
Anadolu Meslek
Lisesi
�
Teknik
Lise
�
Endüstri Meslek
Lisesi
�
Denizcilik Meslek
Lisesi
�
Denizcilik Anadolu
Meslek
Lisesi
�
Tarım Meslek
Lisesi
�
Tarım Anadolu Meslek
Lisesi
�
Tapu Kadastro Meslek
Lisesi
�
Anadolu
Kız Teknik
Lisesi
�
Anadolu
Kız
Meslek
Lisesi
�
Kız
Teknik
Lisesi
�
Kız
Meslek
Lisesi
�
Anadolu
Otelcilik
ve Turizm
Meslek
Lisesi
�
Otelcilik
ve Turizm
Meslek
Lisesi
�
Ticaret
Meslek
Lisesi
�
Anadolu
Ticaret
Meslek
Lisesi
�
Adalet Meslek
Lisesi
�
Anadolu
İletişim
Meslek
Lisesi
�
Anadolu
Sağlık
Meslek
Lisesi
�
Sağlık
Meslek
Lisesi
�
Mesleki
ve Teknik
Eğitim
Merkezi
�
Lise
Programı
�
Meslek
Lisesi
Programı
�
İmam-‐
Hatip
Lisesi
Programı
41.
Meslek
liselerine
öğrenci
kabulleri
okul
türüne,
seçilecek
alan
ve
dallara
göre
farklılıklar
gösterebilmektedir. Öğrencilerin,
okul
türü
ve
programlar
arasındaki
geçişleri
ile
okullar
arasındaki
nakiller
belirli
şartlar
altında
yapılabilmektedir.
Öğrencilere
öğrenimlerini
tamamladıkları okul
türü, program, alan
ve dala göre diploma düzenlenmektedir.
42.
Örgün mesleki
ve
teknik
eğitimde
9.sınıf,
Anadolu
sağlık meslek
liseleri
dışındaki
okul
türlerinde ortaktır. 9.
sınıfı bitiren öğrenciler
alan
tercihi
yaparlar. Meslek
lisesi
ve
teknik
1. . . .
sl i
i
iti i
cı
ısı
3 .
sl i
t i
iti ,
r cil ri
i i
t
ş
larak
tiştir nin
yanı
sıra
esnek
ir
ı
içi
il i
t
l ri
r lt s
rt
ir
l
lt r
ril r k
ir
st
r i
/
iş
tına hazırla ayı
çl
t ır.
.
sl i
t i
rt r ti ,
ç şitli
r r l r
l
sl i
t i
lis l r
l ş t ır
( l
).
Ta l
:
sl ki
v
T k ik
rta ğr ti
k lları
Teknik
ve
Endüstri Meslek
Lisesi
Kız Teknik
ve
Meslek
Lisesi
telcilik ve
Turiz
eslek
Lisesi
Ticaret
eslek
Lisesi
Sağlık
Meslek
Lisesi
esleki
ve
Teknik
Eğiti
erkezi
Çok
Progra lı
Lise
nadolu Teknik
Lisesi
Anadolu
eslek
Lisesi
�
Teknik
Lise
�
Endüstri Meslek
Lisesi
enizcilik Meslek
Lisesi
Denizcilik
nadolu
eslek
Lisesi
�
Tarı
eslek
Lisesi
Tarı
nadolu
eslek
Lisesi
Tapu Kadastro
eslek
Lisesi
nadolu
Kız Teknik
Lisesi
�
Anadolu
Kız
eslek
Lisesi
�
Kız
Teknik
Lisesi
Kız
eslek
Lisesi
nadolu
telcilik
ve Turiz
eslek
Lisesi
telcilik
ve Turizm
Meslek
Lisesi
Ticaret
eslek
Lisesi
nadolu
Ticaret
Meslek
Lisesi
dalet
eslek
Lisesi
�
Anadolu
İletişi
eslek
Lisesi
nadolu
Sağlık
eslek
Lisesi
�
Sağlık
eslek
Lisesi
esleki
ve Teknik
Eğiti
erkezi
Lise
Progra ı
eslek
Lisesi
Programı
İ a -‐
Hatip
Lisesi
Progra ı
.
sl
lis l ri
r ci
ll ri
okul
t r ,
seçil c
l
ll r
r
f r lılı l r
st r il
t ir.
r cil ri ,
l
t r
r r l r
r sı
i
çişl ri
il
ll r
r sı
i
ill r
lirli
ş rtl r
ltı
ıl il
t ir.
r cil r
r i l ri i
t
l ı l rı
l
t r ,
r r ,
l
l
r
i l
z l
t ir.
.
r
sl i
t i
iti
.sı ıf,
l
s lı
sl
lis l ri
ışı
i
l
t rl ri
rt tır.
.
sı ıfı
itir
r cil r
l
t rci i
rl r.
sl
lis si
t i
.
l i v
ik
ğiti i
ı
ısı
9.
l ki
i
i im,
ncil ri
iyi
vat
ş la
i ir
i
ı ı
es
ir
a ı i i
il i
y t kle i
d ğ ul
rt k
bir
e l
ült
v rile ek i
üs
öğr ni e v v ya
i
y ı
ırl
ı a la akt ır.
0.
l i
v
ik or a r ti ,
eşitli
r a l r
yg l
sl ki
k i li l
l
k a ır
a l
.
T bl
:
esl ki
nik
r
r ti
ul arı
e i
ve
i
l
i
i
ı
e nik
l
i
i
tel ilik v
i
l
i
i
Ti
t
e l k
i
i
lı
l k
i
i
le i
i
Eğiti
i
Çok
Progra lı
Lise
An lu T kni
i
i
A dol
e l
i si
T i
Lise
E
i
l
i e i
Deni ili
l
i
i
Deni cili
An l
e lek
Li e i
Ta ı
e le
Li esi
T rı
Ana lu
e lek
i
i
T u K das ro
e le
Lisesi
Ana olu
Kız T kni
i
i
A l
ı
le
Li
i
Kı
Tek i
isesi
Kı
sle
ise i
Anadol
l ilik
e
u i
sl
Li esi
elcilik
Turi
esl k
i
i
ic
lek
Li e i
l
i
l
i
i
Ad l t
sle
i
i
�
l
İl ti i
sl k
ise i
A a olu
Sa lı
eslek
i e i
S lı
sl k
Lis i
Mesle i
v
k i
iti
rke i
Li e
Prog a ı
Me l
i
i
ı
İ a -‐
i
is i
r r ı
4 .
l k
li l i
r ci k l ri
l t
s il c ala
lara
g f r lılıkl r
g st
il
i
ğr cil ri
k l
r
v r g la
arası
ki
işl i il
l
a a ı a i
aki l
li li
ar la al ı a
a ıla il
k i
ğr cil
ğr i l i i
a la ıkl rı
k l
r
r ra
l
v
ala
i l
a
z l
kt ir
4 .
g
sl ki
v
k ik
i i
.sı ı
a l
lık
l k li l ri ı ı a i
k l
t l ri
r k ı . . ı ıfı
itir
ğ cil r la i i a la .
l
li si v
i
1. . . .
sl
E i
c
ı
9
sl i
v
t k k
e iti ,
öğr i r
iyi
v
l r
y t ş i
e
nı
sı
i
y
çi
il i v
y
k r
r ltus
t k
ir
l k l r v r k
r
t
i
v /v y
ş
ya
çl
k a ı .
40.
M sl k
ve
tek ik
rt
,
ç şi l
ogr
y y
l k
v
t k k
s r
ş kt ı ( l
).
a 1:
e e ve
Tek i
ta ğ eti
k ı
T kn k
tr
T k
ve
t c
e
r
eslek
caret
sle
Lisesi
es k
t
erkezi
r r
adol
e ik
Lisesi
na lu
slek
Lise i
eknik
i
tri
l k
Lis si
izcili
l
i
iz ilik
adolu
sl
is si
rı
sl k
is
Tarı
dol
sl
Lisesi
ap
a tr
sl k
i
i
A d l
ı
e ik
i
i
A l
ı
esl k
isesi
Kı
nik
Li
i
Kız
e l k
Li si
lu
telcili
T riz
e lek
is i
t l ili
ve
ri
le
i
i
Ti aret
esl
is si
nadolu
i r t
l
i
i
alet
e l k
i
i
l
İletişi
e le
Li si
An d l
ğlık
l
Lis si
lı
e le
i esi
l ki
e Te nik
Eğiti
er zi
Lis
r r ı
slek
i
i
r r ı
ti
Li esi
Progra ı
41.
s k
is l r
k l
r n ,
s çi
k
v
r
f k ıkl
r il
kt ir.
i i ,
k l
t
v
r
r
ı
k
çi l ri
i
k r
r s k k r
rl ş tl r
ltı
y ıl il
kt ir.
r
i
ri
t
l ıkl ı k l t ,
,
v
r i
k i .
42.
r
l ki v t k ik t
. ı ıf,
s k sl k
s l
şı
k k l
rl
t ktır.
.
sı ıfı
i
r il
t rci
y rl r.
s k
is i
v
t k ik
.2.3.2. Mesleki ve T ik E itimin A ı v
Y ısı
3 .
M leki
v
teknik
e itim,
ö r n ileri
iyi
v t
olara
yetiştir enin
y ı
sıra
e
bir
yapı
için
ilgi
v
yete leri
o r lt u
rt
ir
g el
k ltür
v riler
bir
t
ğr ime
v / eya
iş ha tına h zırla a ı a la akta ır.
.
M leki
ve
t ik
ort retim,
ç itli
pr r lar
u la
m le i
v
t ik
lis ler
lu t ır
(T lo 1).
lo 1: M sle i
v
T ik Orta r tim O l arı
ik
stri M sle
Lis si
ız T ik
sle
Lis si
telcilik v
riz
sle
Lis si
ic ret M sle
Lis si
lık
sle
Lis si
sle i
ik
itim
rk zi
ro ra lı
Lis
A lu T ik
Lis si
A lu M sle
Lis si
T ik
Lis
E stri M sle
Lisesi
D izcilik M sle
Lis si
D izcilik A lu
sle
Lis si
T rım M sle
Lis si
T rım A lu M sle
Lis si
T
K stro M sle
Lis si
A lu
ız T ik
Lis si
�
lu
ız
sle
Lis si
Kız
ik
Lis si
Kız
sle
Lis si
lu
telcilik
T riz
sle
Lis si
telcilik
T riz
sle
Lis si
Tic ret
sle
Lis si
A lu
ic ret
sle
Lis si
A let M sle
Lis si
A lu
İletişim
sle
Lis si
A lu
lık
sle
Lis si
S lık
sle
Lis si
M sle i
T ik
itim
rk zi
Lis
ro ra ı
M sle
Lis si
ro ra ı
İm -‐
tip
Lis si
ro ra ı
.
le
lis lerin
ö r i
k l eri
okul
türü ,
s ile
ala
v
d l ar
g r
far lılıklar
t r ilm t ir. Ö r ilerin,
o l
t r
v
pr r lar
ar ın i
g işleri
ile
o l ar
r ın i
il er
lirli
rtlar
ltın
ıla ilm t ir.
r iler
r imlerini
t
la ıkları o l
t r , pr r , ala
v
d la g r
diplo
d le t ir.
.
r
le i
t ik
itim
.sınıf,
lu
lık
le
lis leri
ışın i
l
t rlerin
ort tır. 9.
sınıfı bitir
ö r iler
ala
t r ihi
y rlar. M le
lis i
v
t ik
2
T
s
e t
k t
l i
y i
b
gi
t
l
i
r
/v a
a
i
ç
M L
T
v
M
A u T k L s
A u M e L s
T k L s
E
M e L s
D z lik M e L s
D z lik A u
e L s
T m M e L s
T m A u M e
s
T K
M e
s
A u
z T k
s
u
z
e
s
K z
k
s
K z
e
s
u
c lik
T z
e
s
c lik
T z
e
s
T c
e L s
A u
c
e L s
A e M e
s
A u
e ş m
e L s
A u
ık
e
s
ık
e
s
M e
T k
t m
L s
M e
s
İ
p
s
k l
e
.
l
s i
s
k k
(
)
t
r
r
l
l
i
i
i
l
ili
rı
l
l
l
t
A
�
K
i
i
Kı
i
i
l
t l il
r
i
i
t l i
l
r t
l
i
l
l
l
l i i
i
i
A
l
l
i
l i
i
i
i
r ı
i
i
ı
n
f
r
r
r
i
i
l ili
i
l
A
i i
i
A
l
T
i
E
i esi
D i i i
D i
l
l
i
i
T
i
i
T ı
i
i
T
l
i
i
A l
ı
i
A
l
i
i
K
i
K
l
i
i
l
il
i
i
l
A l
ı
i
S
l
i
i
M
i
Li
M l
İ
ği
v
l
l i
l
i
i
i i
lı
i
A
T
T
A
K
K
İ
i