Page 16 - strateji

Basic HTML Version

8
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Ticaret
Öğretimi Genel Müdürlüğü olarak yeniden
teşkilatlandırılmıştır.
37.
1992 yılında yayımlanan 3797 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
KanunileErkekTeknikÖğretimGenelMüdürlüğü,
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Ticaret ve
Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü, Sağlık İşleri
Dairesi Başkanlığı, Çıraklık, Mesleki ve Teknik
Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi
Başkanlığı, Eğitimi AraştırmaveGeliştirmeDairesi
Başkanlığı kurulmuştur.
38.
2011 yılında yayımlanan 652 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ile Millî Eğitim
Bakanlığında mesleki ve teknik eğitimin
yürütülmesinden sorumlu altı birim, Mesleki ve
Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü (MTEGM) adı
altında birleştirilmiştir. Yaygın mesleki eğitim ile
açık öğretim kurumları da Hayat Boyu Öğrenme
Genel Müdürlüğü (HBÖGM) bünyesinde
toplanmıştır.
1.2.3.2. Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı
ve Yapısı
39.
Mesleki ve teknik eğitim, öğrencileri iyi vatandaş
olarak yetiştirmenin yanı sıra esnek bir yapı
içinde ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortak bir
genel kültür verilerek bir üst öğrenime ve/veya iş
hayatına hazırlamayı amaçlamaktadır.
40.
Mesleki ve teknik ortaöğretim, çeşitli programlar
uygulayan mesleki ve teknik liselerden
oluşmaktadır (Tablo 1).
41.
Meslek liselerine öğrenci kabulleri okul türüne,
seçilecek alan ve dallara göre farklılıklar
gösterebilmektedir. Öğrencilerin, okul türü
ve programlar arasındaki geçişleri ile okullar
arasındaki nakiller belirli şartlar altında
yapılabilmektedir. Öğrencilere öğrenimlerini
tamamladıkları okul türü, program, alan ve dala
göre diploma düzenlenmektedir.
Tablo 1: Mesleki ve Teknik OrtaöğretimOkulları
1.2.3.2. Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı ve Yapısı  
39.
Mesleki  v  teknik  eğitim,  öğrencileri  iyi  vatandaş  olarak  yetiştirmenin  yanı  sıra  esnek  bir  
yapı  içinde  ilgi  ve  yetenekleri  doğrultusunda  ortak  bir  genel  kültür  verilerek  bir  üst  
öğrenime  ve/veya  iş hayatına hazırlamayı amaçlamaktadır.  
40.
Mesleki  ve  teknik  ortaöğretim,  çeşitli  programlar  uygulayan mesleki  ve  teknik  liselerden  
oluşmaktadır  (Tablo 1).  
Tablo 1: Mesleki  ve  Teknik Ortaöğretim Okulları  
Teknik  
ve  
Endüstri Meslek  Lisesi  
Kız Teknik  
ve  
Meslek  
Lisesi  
Otelcilik ve  
Turizm  
Meslek  
Lisesi  
Ticaret Meslek  
Lisesi  
Sağlık  
Meslek  
Lisesi  
Mesleki  
ve  
Teknik  
Eğitim  
Merkezi  
Çok  
Programlı  
Lise  
Anadolu Teknik  Lisesi  
Anadolu Meslek  Lisesi  
Teknik  Lise  
Endüstri Meslek  Lisesi  
Denizcilik Meslek  Lisesi  
Denizcilik Anadolu  
Meslek  Lisesi  
Tarım Meslek  Lisesi  
Tarım Anadolu Meslek  
Lisesi  
Tapu Kadastro Meslek  
Lisesi  
Anadolu  
Kız Teknik  
Lisesi  
Anadolu  
Kız  
Meslek  
Lisesi  
Kız  
Teknik  
Lisesi  
Kız  
Meslek  
Lisesi  
Anadolu  
Otelcilik  
ve Turizm  
Meslek  
Lisesi  
Otelcilik  
ve Turizm  
Meslek  
Lisesi  
Ticaret  
Meslek  Lisesi  
Anadolu  
Ticaret  
Meslek  Lisesi  
Adalet Meslek  
Lisesi  
Anadolu  
İletişim  
Meslek  Lisesi  
Anadolu  
Sağlık  
Meslek  
Lisesi  
Sağlık  
Meslek  
Lisesi  
Mesleki  
ve Teknik  
Eğitim  
Merkezi  
Lise  
Programı  
Meslek  
Lisesi  
Programı  
İmam-­‐
Hatip  
Lisesi  
Programı  
41.
Meslek  liselerine  öğrenci  kabulleri  okul  türüne,  seçilecek  alan  ve  dallara  göre  farklılıklar  
gösterebilmektedir. Öğrencilerin,  okul  türü  ve  programlar  arasındaki  geçişleri  ile  okullar  
arasındaki  nakiller  belirli  şartlar  altında  yapılabilmektedir.  Öğrencilere  öğrenimlerini  
tamamladıkları okul  türü, program, alan  ve dala göre diploma düzenlenmektedir.  
42.
Örgün mesleki  ve  teknik  eğitimde  9.sınıf,  Anadolu  sağlık meslek  liseleri  dışındaki  okul  
türlerinde ortaktır. 9.  sınıfı bitiren öğrenciler  alan  tercihi  yaparlar. Meslek  lisesi  ve  teknik  
1. . . .  
sl i    
i  iti i  
cı    
ısı  
3 .
sl i    t i  iti ,  r cil ri  i i  t
ş  larak  tiştir nin  yanı  sıra  esnek  ir  
ı  içi
 il i  
t
l ri  
r lt s
 rt  ir  
l  
lt r  
ril r k  ir  st  
r i
 /  iş  
tına hazırla ayı  
çl
t ır.  
.
sl i    t i  rt r ti ,  ç şitli  r r l r  
l
sl i    t i  lis l r  
l ş t ır  ( l  ).  
Ta l  :  
sl ki  v  T k ik  rta ğr ti  k lları  
Teknik  
ve  
Endüstri Meslek  Lisesi  
Kız Teknik  
ve  
Meslek  
Lisesi  
telcilik ve  
Turiz  
eslek  
Lisesi  
Ticaret  eslek  
Lisesi  
Sağlık  
Meslek  
Lisesi  
esleki  
ve  
Teknik  
Eğiti  
erkezi  
Çok  
Progra lı  
Lise  
nadolu Teknik  Lisesi  
Anadolu  eslek  Lisesi  
Teknik  Lise  
Endüstri Meslek  Lisesi  
enizcilik Meslek  Lisesi  
Denizcilik  nadolu  
eslek  Lisesi  
Tarı  eslek  Lisesi  
Tarı  nadolu  eslek  
Lisesi  
Tapu Kadastro  eslek  
Lisesi  
nadolu  
Kız Teknik  
Lisesi  
Anadolu  
Kız  
eslek  
Lisesi  
Kız  
Teknik  
Lisesi  
Kız  
eslek  
Lisesi  
nadolu  
telcilik  
ve Turiz  
eslek  
Lisesi  
telcilik  
ve Turizm  
Meslek  
Lisesi  
Ticaret  
eslek  Lisesi  
nadolu  
Ticaret  
Meslek  Lisesi  
dalet  eslek  
Lisesi  
Anadolu  
İletişi  
eslek  Lisesi  
nadolu  
Sağlık  
eslek  
Lisesi  
Sağlık  
eslek  
Lisesi  
esleki  
ve Teknik  
Eğiti  
erkezi  
Lise  
Progra ı  
eslek  
Lisesi  
Programı  
İ a -­‐
Hatip  
Lisesi  
Progra ı  
.
sl  lis l ri  r ci  
ll ri  okul  t r ,  seçil c  l    ll r  r  f r lılı l r  
st r il
t ir.  
r cil ri ,  
l  t r    r r l r  r sı
i  çişl ri  il  
ll r  
r sı
i  
ill r  
lirli  ş rtl r  ltı
ıl il
t ir.  
r cil r  
r i l ri i  
t
l ı l rı  
l  t r ,  r r ,  l    l  r  i l
 z l
t ir.  
.
r  
sl i    t i  iti
 .sı ıf,  
l  s lı  
sl  lis l ri  ışı
i  
l  
t rl ri
 rt tır.  .  sı ıfı  itir  r cil r  l  t rci i  
rl r.  
sl  lis si    t i  
.  
l i v  
ik  ğiti i  
ı    
ısı  
9.
l ki    
i
i im,  
ncil ri  iyi  vat
ş la
i ir
i
ı ı  es
ir
a ı i i
il i  
y t kle i  d ğ ul
 rt k  bir  e l  ült  v rile ek i  üs  
öğr ni e v v ya  i  y ı  
ırl
ı a la akt ır.  
0.
l i  v  
ik or a r ti ,  eşitli  r a l r  yg l
sl ki
k i li l
l
k a ır  a l  .  
T bl  :  esl ki    
nik  r
r ti  
ul arı  
e i
ve  
i  
l  i
i
ı  e nik
l  
i
i
tel ilik v
i
l
i
i
Ti
t  e l k  
i
i
l k  
i
i
le i
i
Eğiti  
i
Çok
Progra lı  
Lise  
An lu T kni  i
i
A dol  e l  i si  
T i  Lise
E
i  
l  i e i
Deni ili  
l  i
i
Deni cili  An l  
e lek  Li e i
Ta ı  e le  Li esi  
T rı  Ana lu  e lek  
i
i  
T u K das ro  e le
Lisesi  
Ana olu  
Kız T kni
i
i
A l
ı
le
Li
i
Tek i
isesi  
sle  
ise i  
Anadol  
l ilik  
e  u i
sl
Li esi
elcilik
 Turi
esl k  
i
i
ic  
lek  Li e i
l
i
l  i
i
Ad l t  
sle  
i
i
l
İl ti i  
sl k  ise i  
A a olu
Sa lı
eslek  
i e i
S lı
sl k
Lis i  
Mesle i
v  k i  
iti  
rke i  
Li e
Prog a ı
Me l  
i
i
ı
İ a -­‐
i
is i  
r r ı  
4 .
l k  li l i  r ci k l ri  
l t
s il c ala  
lara  g f r lılıkl r
g st
il
i
ğr cil ri  k l
r  v r g la  arası
ki  
işl i il
l  
a a ı a i  aki l
li li  ar la al ı a  a ıla il
k i  ğr cil
ğr i l i i
a la ıkl rı  k l  r  r ra  l  v  ala  
 i l
a  z l
kt ir  
4 .
g
sl ki  v  k ik  i i
.sı ı  
a l
lık  
l k li l ri ı ı a i  k l
t l ri
r k ı . . ı ıfı  itir
ğ cil r la i i a la .
l
li si v  
i  
1. . . .  
sl
E i
c    
ı
9
sl i  v  t k k  e iti ,  öğr i r  iyi  v
 l r  y t ş i
e  nı  sı  
 i  
y  çi
 il i v  y
k r
r ltus
t k  ir
l k l r v r k  r  
t
i
 v /v y  ş  ya
çl
k a ı .
40.
M sl k  ve  tek ik  rt
,  ç şi l  ogr
 y y  
l k  v  t k k  s r  
ş kt ı ( l  ).
a 1:  e e ve  Tek i  ta ğ eti  k ı
T kn k  
tr  
 T k  
ve  
t c  e  
r  
eslek  
caret  
sle
Lisesi  
es k  
t
erkezi  
r r
adol  e ik  Lisesi  
na lu  
slek  Lise i
eknik  i  
tri  
l k  Lis si  
izcili  
l  i
iz ilik  adolu
sl  is si  
rı  
sl k  is
Tarı  
dol  
sl
Lisesi
ap  a tr  
sl k  
i
i
A d l
ı  e ik  
i
i
A l
ı
esl k  
isesi  
nik  
Li
i
Kız  
e l k
Li si
lu
telcili
 T riz
e lek  
is i  
t l ili  
ve  ri
le
i
i
Ti aret
esl  is si  
nadolu  
i r t
l  i
i
alet  e l k
i
i
l
İletişi
e le  Li si
An d l  
ğlık  
l
Lis si  
e le  
i esi
l ki  
e Te nik
Eğiti
er zi
Lis  
r r ı  
slek
i
i
r r ı
ti
Li esi
Progra ı
41.
s k  is l r  
 k l  
 r n ,  s çi
k  
 v  
 r  f k ıkl  
r il
kt ir.  
i i ,  k l  t  v  
r
r  
ı
k  çi l ri  i  k r
r s k k r  
rl ş tl r  ltı
y ıl il
kt ir.
r  
i
ri  
t
l ıkl ı k l t ,  
,  
v  
 r i
k i .
42.
r  
l ki v t k ik t
 . ı ıf,
 s k sl k  s l  şı
k k l  
rl
 t ktır.  .  sı ıfı  i
 r il  
 t rci  y rl r.  
s k  is i  v  t k ik
.2.3.2. Mesleki ve T ik E itimin A ı v  Y ısı  
3 .
M leki  v  teknik  e itim,  ö r n ileri  iyi  v t
 olara  yetiştir enin  y ı  sıra  e  bir  
yapı  için  ilgi  v  yete leri  o r lt u  rt  ir  g el  k ltür  v riler  bir  
t  
ğr ime  v / eya  iş ha tına h zırla a ı a la akta ır.  
.
M leki  ve  t ik  ort retim,  ç itli  pr r lar  u la  m le i  v  t ik  lis ler  
lu t ır  (T lo 1).  
lo 1: M sle i  v  T ik Orta r tim O l arı  
ik  
stri M sle  Lis si  
ız T ik  
sle  
Lis si  
telcilik v  
riz  
sle  
Lis si  
ic ret M sle  
Lis si  
lık  
sle  
Lis si  
sle i  
ik  
itim  
rk zi  
ro ra lı  
Lis  
A lu T ik  Lis si  
A lu M sle  Lis si  
T ik  Lis  
E stri M sle  Lisesi  
D izcilik M sle  Lis si  
D izcilik A lu  
sle  Lis si  
T rım M sle  Lis si  
T rım A lu M sle  
Lis si  
T  K stro M sle  
Lis si  
A lu  
ız T ik  
Lis si  
lu  
ız  
sle  
Lis si  
Kız  
ik  
Lis si  
Kız  
sle  
Lis si  
lu  
telcilik  
 T riz  
sle  
Lis si  
telcilik  
 T riz  
sle  
Lis si  
Tic ret  
sle  Lis si  
A lu  
ic ret  
sle  Lis si  
A let M sle  
Lis si  
A lu  
İletişim  
sle  Lis si  
A lu  
lık  
sle  
Lis si  
S lık  
sle  
Lis si  
M sle i  
 T ik  
itim  
rk zi  
Lis  
ro ra ı  
M sle  
Lis si  
ro ra ı  
İm -­‐
tip  
Lis si  
ro ra ı  
.
le  lis lerin  ö r i  k l eri  okul  türü ,  s ile  ala  v  d l ar  g r  far lılıklar  
t r ilm t ir. Ö r ilerin,  o l  t r  v  pr r lar  ar ın i  g işleri  ile  o l ar  
r ın i  
il er  
lirli  
rtlar  ltın  
ıla ilm t ir.  
r iler  
r imlerini  
t
la ıkları o l  t r , pr r , ala  v  d la g r  diplo  d le t ir.  
.
r  
le i    t ik  itim  .sınıf,  
lu  
lık  
le  lis leri  ışın i  
l  
t rlerin  ort tır. 9.  sınıfı bitir  ö r iler  ala  t r ihi  y rlar. M le  lis i  v  t ik  
2
T
s
e t
k t
l i
y i
b
gi
t
l
i
r
/v a
a
i
ç  
M L
T
v
M
A u T k L s  
A u M e L s  
T k L s
E
 M e L s  
D z lik M e L s
D z lik A u
e L s  
T m M e L s
T m A u M e
s  
T K
M e
s  
A u
z T k
s  
u
z
e
s  
K z
k
s  
K z
e
s  
u
c lik
T z
e
s  
c lik
T z
e
s  
T c
e L s  
A u
c
e L s  
A e M e
s  
A u
e ş m
e L s  
A u
ık
e
s  
ık
e
s  
M e  
T k
t m
L s
M e
s  
İ
p
s  
k l
e
.
l
s i
s
k k  
(
)
t
r
r
l
l  
 i
i
i
l
ili
rı  
l
l
l
t  
A
K
i
i
i
i
l
t l il
r
i
i
t l i
l
r t
l
i
l
l  
l
l i i
 i
i
A
l
l
i
l i
i
i
i
r ı
i
i
ı
n  
f
r
r
r
i
i
l ili  
i
l
A  
i i
i
A
l
T  i
E
 i esi
D i i i
D i
l
l  i
i
T
 i
i
T ı  
i
i
T
l
i
i
A l
ı
i
A
l
i
i
K
i
K
l
i
i
l
il
i
 i
l
A l
ı
i
S
l
i
i
M
i
Li
M l
İ
ği
v
l  
l i  
l
i
i
i i
i
A
T
T
A
K
K
İ
i