Page 14 - strateji

Basic HTML Version

6
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
1.2.2. Türkiye’de Eğitim Sistemi
28.
Türkiye’de eğitim, serbest (informal) öğrenme,
yaygın (non-formal) eğitim ve örgün (formal)
eğitimolmak üzere üç ana bölümden oluşur.
1.2.2.1. Serbest (informal) Öğrenme
29.
Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında verilen
eğitimle edinilmeyen bir amaç veya niyet
olmaksızınserbestolarakkazanılanöğrenmeden,
bilinçli ve niyetlenmiş öğrenmeye kadar
deneyime dayalı her türlü öğrenmedir.
1.2.2.2. Yaygın (non-formal) Eğitim
30.
Örgün eğitim sistemine girmemiş, herhangi bir
eğitim kademesinden ayrılmış veya herhangi
bir eğitim kademesini bitirmiş vatandaşları,
genel veya mesleki ve teknik eğitim alanlarında
eğitmek amacıyla örgün eğitim ile birbirini
tamamlayacak, aynı vasıfları kazandırabilecek ve
birbirinin her türlü imkânlarından yararlanacak
biçimde bir bütünlük içinde düzenlenen
eğitimdir. Yaygın eğitim; mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarında açılan kurslar, halk
eğitimi, çıraklık eğitimi, uzaktan eğitim ve
işletmelerde gerçekleştirilen teorik ve/veya
uygulamalı kurslar veyahizmetiçi eğitimşeklinde
gerçekleştirilmektedir.
1.2.2.3.Örgün (formal) Eğitim
31.
Örgün eğitim, belirli yaş grubundaki ve aynı
seviyedeki bireylere, amaca göre hazırlanmış
programlarla okul çatısı altında yapılan düzenli
eğitimdir. Örgün eğitim; okul öncesi eğitimi,
ilköğretimi (ilkokul ve ortaokul), ortaöğretimi ve
yükseköğretimi kapsamaktadır.
32.
Ortaöğretim; ortaokula dayalı, çeşitli programlar
uygulayan,enazdörtyıllıkgenel,meslekiveteknik
öğretim kurumlarının tümünü kapsar. Ortaokulu
tamamlayan her öğrenci, ortaöğretime devam
etmek zorundadır.
33.
Yükseköğretimin amacı, toplumunüst düzeydeki
insan gücü ihtiyacı ve ülkenin bilim politikası
doğrultusunda öğrencilerin ilgi, yetenek ve
eğilimlerine göre eğitim almalarını sağlamak;
bilimsel
alanlarda
araştırmalar
yapmak,
araştırma bulgularına dayalı yayınlar çıkarmak,
bilim ve teknolojiyi geliştirmek, kamu kurumları
tarafından talep edilen araştırmalarla ilgili görüş
bildirmek,Türktoplumunungenelbilgidüzeyinin
yükseltilmesinevekamuoyununaydınlatılmasına
yardımcı olacak bilimsel verileri açıklamak ve
yaygın eğitim hizmetleri vermektir. 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu’nda Yükseköğretim“Millî
eğitim sistemi içinde, ortaöğretime dayalı, en az
dört yarıyılı kapsayan her kademedeki eğitim
öğretimin tümüdür”olarak tanımlanmıştır.
1.2.2.4.Eğitim Sisteminin Yapısı
34.
Türkiye’de eğitim sistemi; okulöncesi, ilköğretim
(ilkokul veortaokul), ortaöğretimveyükseköğretim
olarak temelde beş kademeden oluşmaktadır.
Okulöncesi ile yüksek öğretim kademeleri zorunlu
olmayıpon iki yıllık zorunlu kademeli eğitim; birinci
kademedört yıl süreli ilkokul (1, 2, 3ve4. sınıf), ikinci
kademe dört yıl süreli ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) ve
üçüncü kademe dört yıl süreli lise (9, 10, 11 ve 12.
sınıf) olarak düzenlenmiştir.
Birinci kademeyi tamamlayan öğrenciler
ortaokula veya imam hatip ortaokuluna
devam ederler. 2013-2014 Eğitim öğretim
yılında başlayan uygulamaya gore ikinci
kademede öğrenciler 6, 7 ve 8 inci sınıf yılsonu
başarı puanları ile 8 inci sınıfta yapılanaltı temel
dersi içeren Temel Eğitimden Ortaöğretime
Geçiş (TEOG) sınavının ağırlıklandırılmış ortak
sınav puanı doğrultusunda ortaöğretime
devam edeceklerdir. Ortaöğretim seviyesinden
mezunolanöğrencilerişgücünekatılabilmekte,
önlisans
programlarına
sınavsız
geçiş
yapabilmekte veya Yükseköğretime Giriş
Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS)
sonuçlarına göre bir üst öğrenime devam
edebilmektedirler (Şekil 1).