Page 5 - türkçe

Basic HTML Version

III
ÖNSÖZ
Prof. Dr. Nabi AVCI, Milli Eğitim Bakanı........................................................................................
IX
ÖNSÖZ
Doç. Dr. Ömer AÇIKGÖZ, MEB Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürü ...........................................
XI
YÖNETİCİ ÖZETİ .................................................................................................................................. 1
MESLEKİ BECERİLERİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ (MESGEP)
DEZAVANTAJLI BİREYLERİN EĞİTİM İHTİYAÇLARI ANALİZİ ARAŞTIRMA RAPORU ...................................6
I. MEVCUT DURUM ............................................................................................................................. 6
I. 1. GİRİŞ....................................................................................................................................... 6
I. 2. KAVRAMLAR ............................................................................................................................ 7
I. 2. 1. Güvenlik Sebebiyle Göç Edenler........................................................................................ 8
I. 2. 2. Şiddet Gördüğü İçin Evden Ayrılmış Kadınlar.................................................................... 10
1. 2. 3. Muhtaç Durumdaki Dul ve Yetimler................................................................................ 11
I. 3. MEVZUAT............................................................................................................................... 12
I. 3. 1. Anayasa’da Çalışma Hakkı ve Dezavantajlı Gruplar ........................................................... 12
I. 3. 2. Uluslararası Sözleşmelerde Dezavantajlı Grupların Eğitim ve İstihdam Hakları .................... 12
I. 3. 3. Türk Hukuk Sisteminde Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırma Zorunluluğu ............................ 13
I. 3. 4. Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırma Zorunluluğuna Aykırılık............................................... 15
I. 3. 5. Türkiye İş Kurumu’nun Aracılık Rolü................................................................................ 15
I. 4. DEZAVANTAJLI GRUPLARIN MESLEKİ EĞİTİMİ ....................................................................... 16
I. 4. 1. Engellilerin Mesleki Eğitimleri ........................................................................................ 16
I. 4. 2. İşitme Engelliler İçin Uygun İşler .................................................................................... 16
I. 4. 3. Zihinsel Engelliler İçin Uygun İşler.................................................................................. 17
I. 4. 4. Görme Engelliler İçin Uygun İşler.................................................................................... 17
I. 4. 5. Ortopedik Engelliler İçin Uygun İşler ............................................................................... 17
I. 4. 6. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları .............................................................................. 18
I. 4. 7. Engellilerin İş Yaşamına Katılmaları ................................................................................ 19
I. 4. 8. Güvenlik Sebebiyle Göç Edenlerin Mesleki Eğitimi ........................................................... 21
I. 4. 9. Eski Hükümlülerin Mesleki Eğitimi ................................................................................. 22
I. 4. 10. Şiddet Gördüğü İçin Evden Ayrılmış Kadınların Mesleki Eğitimi ....................................... 24
I. 4. 11. Muhtaç Durumdaki Dul ve Yetimlerin Mesleki Eğitimi..................................................... 25
I. 5. DEZAVANTAJLI GRUPLARIN İSTİHDAMI .................................................................................. 25
I. 5. 1. İstihdam Kotası Sağlanan Dezavantajlı Gruplar ................................................................ 26
I. 5. 2. İstihdam Kotası Sağlanmayan Dezavantajlı Gruplar .......................................................... 30
I. 6. DEZAVANTAJLI GRUPLARIN EĞİTİM VE İSTİHDAMI ................................................................. 31
I. 7. YÖNTEM ................................................................................................................................ 33
I. 7. 1. Araştırmanın Türü ......................................................................................................... 33
I. 7. 2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi ................................................................................... 33
I. 7. 3. Veri Toplama Araçları .................................................................................................... 35
I. 7. 4. Veri Analizi .................................................................................................................. 37
I. 7. 5. Sınırlılıklar ................................................................................................................... 37
I. 7. 6. Sayıltılar ...................................................................................................................... 38
I. 7. 7. Veri Toplama Araçlarına İlişkin Bulgular .......................................................................... 38
I. 7. 7. 1. YBEÖ Maddeleri Psikometrik Özelliklerine Ait Bulgular ....................................... 38
I. 7. 7. 2. YBEÖ’nün Psikometrik Özelliklerine Ait Bulgular ................................................ 41
I. 7. 7. 2. 1. Ölçeğin Geçerliğine İlişkin Bulgular............................................... 41
I. 7. 7. 2. 1. 1. Kapsam Geçerliğini Belirlemeye Yönelik Çalışmalar 41