Page 92 - My Project1

Basic HTML Version

88
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
MYK, ÇSGB, BSTB, işçi-işveren konfederasyonları, odalar ve çeşitli paydaşların temsil edildiği
bütünleşik olarak çözülmesi gereken konuları ele alacak adı “HBÖ Kurulu” veya “Mesleki
Eğitim Koordinasyon Kurulu” olan bir kurula ihtiyaç vardır.
HBÖ Kurulu/Mesleki Eğitim Koordinasyon Kurulu örgün, yaygın ve informal öğrenmenin
planlanması, değerlendirilmesi; birey değerlendirme dosyası/portfolyo, sekiz anahtar
yetkinlik, (AKTS/ECTS ve MKTS/ECVET) kredi sistemi; danışmanlık ve rehberlik sistemi;
akademik, mesleki ve iş yeri tabanlı öğrenmede yatay, dikey ve çapraz geçişler, önceden
öğrenmenin tanınması gibi konuları her seviyede bütünleşik olarak ele almalı, esnek yapıyı
hazırlamalı ve uzman çalışma gruplarıyla çalışmalıdır. HBÖ Kurulu hazırlıklarını İMEİGEP
İzleme ve Koordinasyon Kuruluna sunmalıdır. (Şekil 5.)
Ayrıca başlatılan bazı girişimler daha da ileriye götürülmelidir.
• Yerinden yönetim: MEB ve YÖK’ün, okullara ve yükseköğretim kurumlarına daha fazla
yetki ve sorumluluk vermesi,
• Sektör-eğitim kurumu işbirliği: Eğitim kurumu yönetim kurulunda ve karar
mekanizmasında yerel ve ilgili paydaşların yer alması,
• Program açılması: Bölgesel ve sektörel ihtiyaçlara göre mesleki eğitim programlarının
açılması,
• Üniversite giriş sınav sistemi: Çoktan seçmeli yanında açık uçlu problemlerin
sorulması, Olgunluk Sınavının/Bakaloryanın başlatılması ve Olgunluk Sınavı puanının
dikkate alınması,
• Unvan ve yetki alma: Yeni mezun bir kişinin kendi alanında birkaç yıl aday olarak çalışması,
mesleki yeterlilik sınavını başarırsa unvanı kullanabilmesi,
• Hesap verme: Bazı ülkelerde uygulandığı gibi, mesleki eğitim hizmeti veren kişi veya
kuruluşların sebep oldukları zararların bu hizmeti talep edene ödenmesi için zorunlu
veya ihtiyari bireysel ve kurumsal sigorta sisteminin kullanılması, kişinin sigorta ücretinin
performans değerlendirmesine bağlanması, müşteriye güven veren ve maddi olarak
koruyan bir sistemin kurulması,
• Lise ara sınıflarda verilen eğitimin niteliğinin artırılması ve liseyi bitirmenin sıradan bir
olgu olmaktan çıkartılması,
• Meslek yüksekokullarına sınavsız geçişin kaldırılması faydalı olacaktır.